”Stemmeret” i onlineuniverset: Stoler vi nok på teknologien?

Ikke til flybilletter eller andre dyrere køb

Internet Retailing offentliggjorde en artikel forleden, baseret på en undersøgelse af 6.197 voksne deltagere fra seks forskellige lande, hvor over halvdelen, 57 procent sagde, at de gerne vil benytte sig af stemmeaktiveret teknologi, når de skal betale online.

Annonce

I det mindste når det kommer til varer og tjenester med lavere værdi. 11 procent har allerede handlet online på denne måde.


Ubehageligt uden adgangskode

Når det gælder flybilletter eller andre større køb, er forbrugerne dog mere tøvende.

Kun 18 procent ville foretage et sådant køb med deres stemme som bekræftelsesmetode. 81 procent af de adspurgte udtrykte, at det var manglen på adgangskoder, der gjorde det ubehageligt.

Mere end halvdelen, 53 procent, mener, at stemmeaktiveret teknologi er både hurtigere og mere praktisk end traditionelle betalingsmetoder.

Flere verificeringsmuligheder, såsom tale- og fingeraftryk, ville få 62 procent af de adspurgte til at føle sig mere sikre ved et køb over nettet.

Men kommer vi nogensinde til at stole helt og holdent på teknologien?