Strategi-guide: Sådan kommer du i gang med at sælge på de store globale markedspladser

”Hvis du som virksomhed ikke vil lege med på den bølge, går der ikke lang tid før, du lukker”. 

Annonce

De globale markedspladsers succes har kostet væsentlige
markedsandele for danske webshops. Markedsandele, som giganterne ikke ser ud
til at give slip på.

Danske e-handlere må derfor i højere grad end tidligere afsøge muligheder i udlandet, heriblandt på de store online markedspladser. Det skrev Ehandel.dk i en artikel tidligere på året.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – trussel eller mulighed?

Annonce

Men hvordan kommer de danske virksomheder bedst i gang?

Vi har talt med Klaus Andersen, IT-entreprenør og serieiværksætter samt stifter og CEO hos YouWe, som giver sine fire bud på, hvordan danske virksomheder kan forberede sig strategisk på at skulle sælge på de gigantiske onlinemarkedspladser.

Danmark er et beskyttet værksted

1. Hvor kommer strategien fra og hvorfor er den relevant?

- Den er relevant fordi, den er baseret på erfaring. En erfaring, som viser, at man ikke kan lykkes på den valgte platform, hvis man ikke sælger eller gør sig de udarbejdede strategiske overvejelser. Hvis man kigger mere nøgternt på det, så befinder danske virksomheder sig i et meget beskyttet værksted, når de sælger varer online i Danmark. Der er nemlig ikke særlig mange konkurrenter. Men på Amazon er der flere konkurrenter - og kunder – og markedspladsen spiller virksomheder op mod hinanden for at tilbyde kunden det bedste.

Forestil dig, at Danmark er et lillebitte torv, hvor der står to mand og sælger appelsiner – på Amazon står der 200. Derfor er det så afgørende, at du er skarp på strategi, forretningsmodel og økonomi.
Min strategiske fremlæggelse er baseret på en erfaring, som kommer fra en integration, jeg lavede for flere år tilbage mellem webshopsystemet Dandomain og Amazon. Vi integrerede en række kunders produkter på Amazon, men hovedparten måtte opgive at sælge produkterne, fordi de ikke havde lavet de nødvendige overvejelser, inden de gik i gang. Enten kunne de ikke være med på prisniveauet, eller også havde de ikke styr på deres interne processer i forbindelse med håndteringen, fortæller Klaus Andersen.

2. Er det - i din optik - en god idé for danske virksomheder at hoppe ombord på de store online markedspladser?

- Klart! Der er ikke nogen vej udenom. Dét, der sker i e-handlen lige nu er, at grænserne bliver udviskede mellem lande. Det sker i takt med, at vi kan flytte varer hurtigere rent logistisk, og at udenlandske platforme indtræder i Danmark. Hvis de danske virksomheder ikke formår at komme ud, så sælger de udenlandske butikker bare i Danmark. Forbrugerne vil have bedst service til den billigste pris, og her står Amazon stærkt. Hvis du som virksomhed ikke vil lege med på den bølge, går der ikke lang tid før, du lukker. Derfor er mine varmeste anbefalinger at være opmærksom på nedenstående, når man skal ud og prøve kræfter med de store markedspladser.


De fire strategiske søjler

Strategi, ressourcer/økonomi, logistik og IT-integration. 

Strategi:
1. Hvilke markeder ønsker jeg at operere på?
2. Hvordan vil det påvirke min eksisterende kanalstrategi på det pågældende marked?
3. Hvilke platforme bør jeg vælge? (Alibaba, Amazon, Ebay, Miinto, Wupti, Coolshop)
4. Er mine produkter allerede til stede på platformen?
5. Prisstrategi vs. nichestrategi?

Prisstrategi: Kan jeg sælge til de priser, som produkterne allerede udbydes til?

Nichestrategi: Hvilke kategorier bør jeg være tilstede i, og hvor står jeg i forhold til de øvrige produkter i kategorien – pris/kvalitet?

Ressourcer/økonomi:
1. Har jeg de fornødne interne ressourcer til at åbne en ny salgskanal? (Minimum én fuldtidsressource i 6 mdr. inden det giver overskud).
2. Hvis jeg vælger at bruge eksterne ressourcer, har jeg så økonomien til at få hjælp af en konsulent? (regn med 10.000/mnd. i seks måneder).

Logistik:
1. Skal jeg lægge varerne på eget lager eller lade Amazon håndtere logistik?

Hvis eget lager:
2. Kan jeg afsende enkeltvarer fra mit eget lager på alle hverdage?
3. Kan jeg sende til en pris til det pågældende marked, der ikke ødelægger business-casen?

Hvis FBA:
4. Kan jeg leve med at have dobbelt lagerbinding på de varer, jeg sælger på platformen?
5. Kan jeg styre min logistik godt nok til at leve op til Amazons stramme leveringskriterier?

IT-integration:
1
. Skal jeg i fremtiden kunne sælge på mere end én 3-parts platform?
2. Hvor mange produkter har jeg? Kan jeg håndtere følgende manuelt?

- Produktoprettelser
- Prisændringer
- Ændring i lagertal
- Oprettelse af ordrer i eksisterende ordreflow.