I lørdags slog den svenske onlinebutik Matsmart rødder i det danske under navnet Motatos.
Konceptet er at sælge eksempelvis fejlmærkede fødevarer, sæsonprodukter eller udgående sortiment til nedsatte priser.
Ifølge Matsmarts administrerende direktør, Karl Andersson, er Danmark et helt oplagt marked.
Både det danske folk og de danske producenter er opmærksomme på madaffaldets unødvendige miljøpåvirkning, så det føles som et naturligt skridt for os, siger han i en pressemeddelelse.
Navnet Motatos er ikke kun værdsat internt, men er også blevet modtaget positivt på udvalgte danske forbrugere. Derudover var der ingen tøven, da domænet kunne købes for en hundredlap.
Vi ledte efter et "glemt" domæne, som andre har valgt fra, men som vi kunne give en chance.
Motatos.dk tilbyder mad med op til 90 procent rabat og leverer i hele Danmark. Det er det samme forretningskoncept, som Matsmart har haft i Sverige siden starten af 2014, og i Finland siden 2017.
En indsats for miljøet
Sidste år omsatte Matsmart for 193,5 millioner danske kroner.
Vores vision er en verden uden madspild, og det er for at spare endnu mere mad, at vi tager skridtet ud på flere markeder. Nu vil vi gøre det lettere for danskerne, og de danske producenter, at gøre en indsats for miljøet.
Konceptets nye kommunikationsplatform er udviklet sammen med TBWA.
Vores første ”udtryk” blev skabt i farten, da vi lancerede siden i 2014. Nu er vi på vej ind på nye markeder, og vi følte, at det krævede en gennemgang af vores overordnede udtryk. Med Motatos er vi landet i en form, der føles helt rigtig, og som også skiller sig ud, afrunder Karl Andersson.
Der er blevet investeret over 200 millioner kroner i Matsmart, herunder et stort bidrag fra Ikea.