Tips: Hvordan får du mest muligt ud af julesalget på nettet?

PayPal deler sine erfaringer.

Lige med undtagelse af børn, mener PayPal, at e-handlere er dem, der glæder sig allermest til julen. Mange får nemlig størstedelen af deres ​​salgsoverskud i denne periode.

Annonce

Julehandlen begynder ofte allerede omkring ’Singles Day’ og ’Black Friday’, og PayPal fremhæver nu de faktorer, som de hævder er afgørende for en vellykket julegavehandel i år.

- Vi nærmer os årets vigtigste tid for globale e-handlere, og vi ønsker at dele de indsigter, vi har erhvervet os i de seneste år, siger Jonas Breding, Nordisk leder for PayPal, i en pressemeddelelse.

1. Forbered din virksomhed

Ifølge PayPal er det vigtigt at levere sikkerhed, mobiltilpasning, være opmærksom på GDPR samt forbedre indlæsningshastigheden på hjemmesiden.

Ved at reducere den gennemsnitlige indlæsningstid med kun 1,6 sekunder, kan virksomheden øge sin årlige indkomst med hele ti procent.

Samtidig mener PayPal, at det er vigtigt for kunderne at have flere valg mhp. betalingsformer, som de finder både velkendte, pålidelige og praktiske.

I nyere tid er CRM-systemet blevet et vigtigt redskab. Dette hjælper med at systematisere kundeoplysninger - de nye løsninger skal være både enkle og omkostningseffektive.

Teknologi er naturligvis vigtigt, men ’folk’ er vigtigere, påpeger selskabet. Derfor er en væsentlig del af forberedelsen til julehandlen også at sørge for god oplæring iblandt medarbejderne i virksomheden.

LÆS OGSÅ: Bliver din norske webshop fundet på Google?

Annonce

2. Planlæg din markedsføring

Når det kommer til markedsføring, anbefaler PayPal alle e-handlere omhyggeligt at vælge de rigtige annoncer til det rette marked gennem de bedste kanaler. Det har noget at sige i forhold til at skelne mellem et gennemsnitligt og et vellykket julesalg.

For det første bør virksomheden oprette et marketingbudget. Ifølge PayPal bør de mest etablerede virksomheder bruge mellem 6-12 procent af de årlige salgsindtægter på markedsføringsaktiviteter.

Derefter er det helt centralt at vælge kanaler, som gør virksomheden synlig for den rigtige målgruppe, hvilket helt basalt kan opnås gennem SEO, Google Adwords og/eller sociale medier.

I julen er kunderne desuden på udkig efter unikke gaveidéer.

Ifølge en forbrugerundersøgelse, foretaget af PayPal i 2018, mener 1 ud af 3 forbrugere, at unikke gaveidéer er en vigtig årsag til, at de handler internationalt.

Hvis man allerede har internationale kunder, er det en god ide at undersøge, hvilke produktkampagner, og i forbindelse med hvilke højtider, man skal lægge kræfter i.

Hertil kommer måling, som naturligvis skal følge op på virksomhedens aktiviteter, og evaluere på om resultaterne er som forventet.

LÆS OGSÅ: Den danske julerokke spinder guld

3. Opfølgning

Det er også vigtigt at følge op, selv om julen er forbi, så virksomheden kan bruge den nye viden til næste års juleræs.

Der bør i den forbindelse foreligge en god proces for varereturnering, som også skal være nemt at finde på hjemmesiden. Gratis retur kan ofte øge salget, da opfattelsen af ​​risiko er reduceret til nye kunder.

Der er også mange kunder, der glæder sig til julens afslutning, fordi det betyder starten på Januarudsalget.

Udover at markedsføre gode tilbud og rabatter til besøgende kunder, kan dette også være et godt tidspunkt at kontakte eksisterende kunder på og takke for det forgangne år.