Trendhim: ”Hvis du ‘bare’ er retailer, får du det rigtig svært”

27 lande, 18 sprog og 15 valutaer – og hvordan gør man lige dét?



…Historien begynder på spartanske præmisser.

Der gik mange år, uden så meget andet end tag over hovedet. Faktisk var en enkelt madras det komplette møblement på ét tidspunkt for iværksætteren Sebastian Petersen. Rom blev ikke bygget på en dag, og det vidste han godt.

Han er nu den stolte stifter, med sin kompagnon Mikkel, af Trendhim, og lagde allerede fundamentet til forretningen som 19-årig.

– Vi kom op med 2 ideer for, hvad vi troede ville være gode forretninger. En udbringningsservice af morgenbrød lørdage og søndage, og en online butik med smykker og accessories til mænd. Man siger altid at iværksættere gør, hvad end det kræver, for at få deres forretning til at blive en succes. Men uanset hvor meget vi gerne ville være enige med dette, besluttede vi hurtigt at hele idéen om at stå op klokken 4 og levere morgenbrød ikke var vores kop te. Og det var dét! Morgenbrød led en hurtig død, og fra asken, genopstod Trendhim, fortæller Sebastian Petersen.

I løbet af den årelange proces, hvor forretningen voksede sig større, har der ikke være nogle investorer på sidebænken. Skrabede lommepenge fra et studiejob, passion og lidt lommeuld blev de ressourcer, der gav liv til Trendhim.

I dag har onlineportalen omkring 50.000 besøgende om dagen, 35 medarbejdere på fuldtid og omsætter for 75 millioner. 

Trendhim har skabt 12 egne mærker, og på den måde konkurrerer virksomheden ikke direkte på pris, hvilket er værdifuldt i ”kampen” mod store online markedspladser, mener Sebastian Petersen. Efterhånden er én af virksomhedens spidskompetencer blevet skalering, i og med at Trendhim forhandler i hele 27 lande.

– Hvis de taler engelsk, er det bare at komme i gang. Vi skal prøve så mange markeder af, som muligt.

Ehandel.dk har stillet den forretningsskarpe grundlægger, Sebastian Petersen, nogle spørgsmål – blandt andet, hvad der skal til for at sælge sine varer i hele 27 forskellige lande.  

1. Hvorfor har Trendhim succes?

– Vi har fokus på, at vi designer og producerer egne brands og produkter. Dér lægger vi meget af vores energi. Samtidig er det også vigtigt for os at skabe inspirerende indhold, herunder artikler, og billedmateriale, som bliver cementeret i én samlet oplevelse for vores kunder. En oplevelse, man kun får hos os. Det spiller også meget godt sammen med, at de produkter, vi producerer, ikke kan fås andre steder – et unikt univers omkring accessoires til mænd.
Vi er også virkelig nørdede inden for markedsføring og udvikling. Vi bruger meget tid og mange kræfter på vores platform, så vores kunder får den bedst mulige købsoplevelse.

2. Hvilke kerneværdier har du bygget forretningen op omkring?

– Make things happen. Vi sætter vilde målsætninger på tværs af alle afdelinger, og vi stiller krav til hinanden internt i virksomheden om at sigte højere. Vi går ikke så meget op i, hvordan vi ser ud, når vi gør det. Vi går mest op i, hvad vi laver, og hvad vi skaber for kunderne – knap så pæne skjorter og jakkesæt på kontoret, som andre steder.

3. I sælger i 27 lande – hvad skal der til?

– At man tænker det ind fra start, ellers kommer det til at tage lang tid. Det indebærer både IT-systemer, marketing, interne processer – er det skalerbart? Man skal også være god til at strømline processer, ellers ender det med, at man må skuffe kunderne. Vi kan altid blive bedre, men det vigtigste er, at vi har nogle processer og nogle feedback-loops, som vi kan uddrive erfaring fra.
En lille sidekommentar er, at jeg ikke vil anbefale nogen netbutikker derude at starte med åbning i 20 lande på én gang. Så brænder man nallerne.

4. Er der noget, du altid overvejer, før du tager en strategisk beslutning for forretningen?

– Hvordan ser det her ud om to år? Giver det stadigvæk værdi et godt stykke ud i fremtiden? Det vigtigste for mig er at udfordre casen – tænker vi stort og langsigtet nok? Når vi så påbegynder processen, er vi også meget opmærksomme på, at det ikke bliver et væld af quick-fixes. Vi bruger meget krudt på at løse udfordringer ved at tage fat i problemets rod. Det resulterer i, at vi ikke skal lave tingene om hele tiden og for det meste har fat i den lange ende.

5. Hvad er din holdning til de store, online markedspladser?

– Jeg synes, som forbruger, at det er fedt. Det skaber værdi. Men i den forbindelse er det også vigtigt, at vi som forretning spørger os selv: Hvad er det vi leverer af værdi til vores kunder om 10 år? Hvis man ikke leverer mere end ”bare” at være en retailer, så får man det rigtig svært. Det er derfor, vi prøver at differentiere os ved at skabe unikke produkter. De fleste retailere dør, hvis de ikke forandrer sig, fordi godt købmandsskab er bare ikke længere nok. Det hele handler om kundeværdi.

Jeg kunne godt finde på at sælge på Amazon fremadrettet. Det er faktisk noget, vi har overvejet. Grunden til, vi ikke gør det lige nu er, at vi ikke får ejerskab på hele kunderejsen, hvis vi bliver en del af markedspladsen. Så får kunderne en oplevelse af Amazon – ikke af os. Jeg tror, jeg kommer til at bruge Amazon en del, når de kommer til Danmark. Man skal være omstillingsparat, og vi sætter os i hvert fald ikke over i hjørnet og tuder over nye konkurrenceforhold.

6. Hvad er fremtidsperspektivet for Trendhim?

– Vi skal bare blive ved med at gøre dét, vi gør. En tilbagevendende faktor er, at vi har et enormt fokus på den værdi, vi skaber for kunderne. Det afføder også, at vi lægger mere energi i produktudvikling, kollektionslanceringer mm. Det handler selvfølgelig lige så meget om, at vi dygtiggør os inden for markedsføring. Vi skal ikke opfinde den dybe tallerken, men vi skal gøre dét, vi er gode til – lave fede accessoires til mænd og give kunderne en solid oplevelse. Vi skal også inspirere vores kunder til at købe noget, som ikke nødvendigvis møder et ”lige nu og her”-behov. Ellers bliver vi ikke mere end ’bare’ et godt varekatalog, fortæller direktøren.

Den helt store ambition er at omsætte for en milliard – jeg kan ikke lægge et årstal på bordet, men det er dét, vi stræber efter. Vi vil sælge vores varer til mænd på tværs af kloden og ”fortjene” stemplet som en velfungerende, global virksomhed. Jeg ser i hvert fald ingen grund til at begrænse os geografisk, så vi kaster os ud i det meste. Rusland og Mellemøsten var svære markeder at penetrere, men det var bare et lille bump på vejen. Det betyder ikke noget, at vi har fejlet – vi prøver da bare igen!

Foto: Sebastian Petersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest