Proshop-direktør: ”Vi må ikke henfalde til ligegyldighed”

Stadigvæk på rette vej.

Hvis man spørger FDIH, er markedet todelt.

Nogle danske virksomheder kan berette om business as usual, eller sågar fremgang. Andre kæmper derimod en sej kamp mod den ubarmhjertige mørklægning, som covid-19 har påtvunget det danske erhvervsliv.

Annonce

Proshop er én af de aktører på markedet, som har god vind.

Hvis jeg kigger på salgstallene, ser det fornuftigt ud, indleder Ivan Jæger Christiansen, direktør hos Proshop, da jeg fanger ham på telefonen.

Der blev allerede taget en velfunderet beslutning i starten af hele corona-miseren, fordi virksomheden kunne se, at flere leverandører oplevede udfordringer.

Det resulterede i en massiv oprustning på lageret.

Vi gearede hårdt op på vores lager. Det har gjort, at vi har meget at sælge af – og så kan man levere hurtigt. Vi kan opretholde den sædvanlige forretning, og det er positivt.

Direktøren fortæller også, hvordan de produkter, som Proshop handler med, passer godt til både erhvervsliv og privatliv i disse krisetider – om det er artikler til hjemmekontoret eller en spillekonsol til sønnike.

Men selv om salget kører på skinner indtil videre, er der ændringer at spore i arbejdsmiljøet, som hos så mange andre virksomheder.

Stort set alle vores administrative medarbejdere arbejder hjemmefra. Vi har også delt bygningerne op – lager må ikke komme på hovedkontoret, og omvendt. Det gør vi naturligvis for at mindske smittefare.

Annonce

Positive historier til medarbejderne

I en tid som denne er det vigtigt, at medarbejderne føles sig godt tilpas, mener Ivan Jæger Christiansen. Men det kan faktisk godt være lidt vanskeligt at forkæle sin stab.

Jeg har hver morgen haft lyst til at tage rundstykker og snegle med, men der render vi ind i nogle sikkerhedsmæssige udfordringer, hvor man skal have grabberne nede i den samme pose. De håndtag, vi til gengæld har kunnet trække i, har været vores informationsniveau – det har været meget højere end normalt.

Vi forsøger at give de positive historier videre til medarbejderne, så de ikke sidder og frygter for deres fremtidige jobsituation. Vi er stadigvæk på rette vej.

I kulisserne har Proshop også længe været i gang med at bygge et nyt lager – en proces, som medarbejderne også følger nysgerrigt med i.

Forandringens vinde blæser således fra flere sider, og det kræver parathed.

Det er en tid, hvor vi omstiller os rigtig meget på meget kort tid – man skal holde tungen lige i munden.

Er du optimistisk omkring fremtiden?

Jeg tror ikke, der er nogen, der vil lægge hovedet på blokken lige nu og udtale noget om fremtiden. Det kan gå så grueligt galt. Men lige nu går det rigtig fint hos Proshop – det kan dog se helt anderledes ud på mandag.

For at kunne følge situationen nøje mødes lederne hver morgen og overvejer, hvad dagen skal bringe. Det handler helt grundlæggende om, hvilken information medarbejderne skal have, hvilke ændringer, der skal foretages, og status på dét, der allerede er blevet ændret.

Det hele foregår ud fra war room-tanken: Vi skal træffe beslutninger konstant.

Har du nogle gode råd eller opmuntrende ord til virksomheder i branchen, der måske føler sig lidt modløse lige nu?

Det er svært at sige, at det hele nok skal gå. Men én ting er sikkert: Ligegyldigt, hvad man sælger, og hvad man står i, så må man forsøge at tilpasse sig situationen i dag. Glem de langsigtede strategier, de fyldige PowerPoints og store visioner for fremtiden. Hvis man kan formå at vinde lidt i dag, så kan man måske også i morgen, og så ser verden potentielt anderledes ud om en uge..

Direktøren understreger også, at onlineverdenen ikke er den værste at være i under de aktuelle omstændigheder. Detailsegmentet møder en helt andet virkelighed.

Vi skal ikke være de første, der tuder. Det er naturligvis heller ikke på sin plads at juble, men det kunne være værre.

Den positive historie er, at Danmark ikke er gået helt i stå, siger Proshop-chefen.

Men vi er tilbage til historien om femmeren… Den skal man stadigvæk gøre sig umage for at samle op. Det værste vi kan gøre er at henfalde til ligegyldighed.

LÆS OGSÅ: Vejen til en milliard: ”Vi må ikke være for fede til at bøje os ned efter en femmer”