”Vi regner med at fordoble vores omsætning i Danmark i 2020”

”Vil give os enorm fart”.

Det har været et succesrigt år for det svenske mærke Najell, der udvikler egne produkter ”til forældre med en urban livsstil”.

Virksomheden har både fordoblet sit salg og sin fysiske tilstedeværelse på hjemmemarkedet – i 2018 landede Najell en omsætning på 4,7 millioner svenske kroner og passerede endvidere 10 millioner sidste år.

Annonce

Men Najell lægger ikke kun sit fokus i Sverige. I dag udgør det udenlandske salg omkring 70-80 procent af virksomhedens samlede salg.

Èn af de største markeder er faktisk Danmark. Jeg har talt med Niklas Najafi, CEO og stifter af Najell, som deler sin tanker om at drive forretning på det danske marked.

Danmark ligger geografisk meget tæt på os, og derfor har det været en selvfølge at prøve at komme tæt på de danske kunder. Vi er jo faktisk tættere på København end på Stockholm. Vi har også fundet ud af, at danskere er mere urbane end svenskere, og det betyder, at vores brand endda passer bedre til den danske livsstil end den svenske, fortæller Niklas Najafi indledende til Ehandel.dk.

I al forretning handler det, ifølge direktøren, om at skaffe sig gode partnere og finde gode måder at arbejde på, hvor man forstår både udfordringer og muligheder.

I hans bog er dansk detailhandel lidt anderledes og mere centraliseret, end hvad han ser i Sverige.

Men vi er godt på vej med et stærkt samarbejde og nogle strategiske partnerskaber, der vil give os enorm fart i 2020.

Så planen er helt bestemt at vokse. Najell forventer at fordoble sit salg i Danmark i 2020, og i år kommer brandet endvidere for alvor ud i butikker i hele landet.


En omsætning på 1,4 millioner kroner

Najell har dansktalende medarbejdere og har fra begyndelsen investeret i at bygge sin hjemmeside op på dansk.

Annonce

Det har haft en effekt, og det er en læring, vi tager med os til andre markeder fremadrettet, hvor vi måske ikke altid har kastet os i den samme investering.

Og indtil videre har det givet pote. Najell’s omsætning i Danmark er knap 2 millioner SEK, hvilket svarer til omkring 1,4 millioner danske kroner.

Niklas Najafi tror helt og holdent på sin eksistensberettigelse på det danske marked, selv om det er et spørgsmål, han hellere vil stille til kunderne. Men der er ingen tvivl om, at det kræver hårdt arbejde at opnå en konkurrencedygtig position.

Vi arbejder hårdt for at udvikle produkter, der passer ind i en urban livsstil, og vores mål er, at produkterne og produktdesignet skal give forældre mulighed for at fortsætte med at ”vælge livet fuldt ud”, når de træder ind i forældreskabet. Det betyder, at vi har fokus på enkelt brug og en simpel æstetik, der ikke overtager men komplementerer, afrunder han.