Tips: Vil du blive bedre til at optimere dit affiliate-program?

”Vi vækster med 100 procent lige nu”.

Det går rigtig godt hos strikke- og hobbyvirksomheden, Rito.dk.

På Black Friday, eksempelvis, vækstede virksomheden med over 100 procent, hvilket var det dobbelte i forhold til sidste år.

Annonce

Forretningen ”ved siden af” de vilde udsalgsdage er også vellykket – men hvilke faktorer er med til at skabe succesen?

I Rito-teamet sidder Kasper Toxvig, som er ansvarlig for affiliate-programmet. Jeg har talt med ham om hans arbejde og fået nogle gode råd med på vejen til både proces og optimering.

Kasper Toxvig arbejder med at opbygge og optimere Rito’s affiliate program til daglig. I den forbindelse sidder han med flere kanaler – herunder Facebookannoncering.

Jeg har kontakten og dialogen med de forskellige partnere, som hjælper med at lave salg for Rito. Mit arbejde indebærer både at finde nye partnere samt optimere samarbejdet med dem, vi allerede har – og løbende sende information ud til dem alle, fortæller Kasper Toxvig.

Men hvorfor er det egentlig godt at arbejde med affilate-programmer – hvad er den helt klare fordel?

Fordelen er, at det er ”no cure, no pay”. Vores partnere er provisionslønnede, det vil sige, at vi kun betaler for de resultater, de laver for os – et salg, for at være mere specifik. Hvis man arbejder med alle mulige andre former for annoncering, er det meget normalt at betale for ”kliks” eller eksponeringer, uanset om det genererer et salg eller ej. Men vi betaler kun, hvis der går et salg igennem.

Affiliate er efterhånden en forholdsvis stor marketingkanal, fortæller Kasper Toxvig. På trods er der ikke særlig mange, der kender til det.

Han fortæller, at affiliate marketing faktisk driver det samme antal online-ordrer, som e-mail-marketing leverer.

Annonce

Måske har det noget at gøre med fleksibilitet.

Affiliate er nemlig ikke bare én kanal, ligesom Google Ads og Facebook. Nogle er bloggere, andre prissammenligner, laver tests – eller arbejder med Facebook-annoncer. Der findes således mange forskellige affiliate-partnere, man kan forene kræfter med.

Rito har i hvert fald stor gavn af deres mange affiliate-partnere.

Det vi kan se på affiliate-kanalen, det er, at vi lige nu vækster omkring 100 procent.

Hvis du ikke allerede arbejder med konceptet, er din nysgerrig forhåbentlig blevet vækket. Her får du seks gode råd af Kasper Toxvig til et succesfuldt affiliate-program.

1. ”Først og fremmest handler det om, at man skal give en provision, der er attraktiv, men det skal selvfølgelig også være en provison, man har råd til at betale – altså at man kan lave profit. Affiliates har et nøgletal, de kigger på, der hedder EPC (earnings pr. click). Det vil sige, hvor mange penge de i gennemsnit tjener pr. klik på deres affiliate. Mit råd er, at man skal stile efter en EPC på over to kroner på sit program.

2. Der er mange, der vælger at vente på, at affiliates tilmelder sig. Men vi er proaktive, leder efter affiliates og inviterer dem ind i vores program. Det har vi haft stor succes med, og det foregår faktisk meget lavpraktisk. Jeg laver en google-søgning på ét eller andet form for produkt, eller en kategori, og så åbner jeg alle de første forslåede hjemmesider, hvor jeg tjekker hvilke, der har potentiale – andre webshops bliver naturligvis sorteret fra.

3. Man kan lave en affilate-konkurrence for at tiltrække og aktivere affiliate-partnere. Vores konkurrencer ligger inde på noget der hedder hobbyaffiliate.dk. Den konkurrence, vi kørte for to år siden, havde præmier for 30.000 kroner. Det var meget vellykket. Vi fik tiltrukket mange nye affiliates, og aktiveret mange, der i forvejen var tilmeldt vores program.

4. Man skal løbende sende information ud og holde affiliates opdateret med henblik på nyheder og kampagner.

5. Man kan tilbyde højere provision på bestemte varer eller kategorier. Det er et godt råd til de webshops, der måske har nogle private label-produkter.

6. Man skal dykke ned i affiliate-statistik på daglig og ugentlig basis. Hvor kommer salgene fra, hvilke partnere laver salgene, og hvor kan man optimere?”

Hvis du vil høre mere, deltager Kasper Toxvig som taler på Ehandelsdagen i Skive, 2020.