Vil luftfartsmyndighederne lade Amazon bruge leveringsdroner?

Amazon anmoder om fritagelse fra lovkrav

For nylig offentliggjorde den amerikanske logistikvirksomhed UPS, at datterselskabet UPS Flight Inc. havde ansøgt de amerikanske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at foretage kommercielle droneflyvninger. Det gik naturligvis ikke Amazons næse forbi, og forleden modtog selvsamme luftfartsmyndigheder en 29 sider lang ansøgning fra Bezos og co. vedrørende virksomhedens leveringsdrone ved navn MK27, som Amazon præsenterede ved en konference i begyndelsen af juni.

Annonce

LÆS OGSÅ: Amazon introducerer ny hybrid-drone

Både Amazon og UPS har på nuværende tidspunkt kun tilladelse til at foretage testflyvninger inden for afgrænsede områder.

Ifølge CNN Business anmoder Amazon om fritagelse fra nogle af de regler, der gælder for lufttrafik, blandt andet krav til flyvehøjde, brændstofreserver og dokumentation samt reglen om, at en drone kun må flyve, når en operatør kan se den.

I ansøgningen skriver Amazon, at MK27-dronerne vil flyve autonomt, men at der vil være en operatør for hver drone, der er i luften. Virksomheden ønsker dog, at dette med tiden ændres til et forholdsmæssigt mindre antal operatører.

Til at begynde med vil Amazon begrænse droneflyvningerne til dagtimerne. Dronerne vil kun flyve over områder med lav befolkningstæthed og kun ved vindstyrker op til 12,3 m/s (hård vind). Dronerne skal højst flyve 28 km tur-retur for at levere en pakke, som i øvrigt højst må veje 2,3 kg. Det lyder måske ikke af meget, men ifølge Jeff Wilke, CEO for Amazon Consumer Worldwide, vejer størstedelen af Amazons varer mindre end 2,3 kg.