Watery – alt andet end en døgnflue

"Du er væk om et år" lød det fra mange, da Daniel Johannesen i efteråret 2016 startede Watery.dk.

Annonce

Det kan være svært at blive taget alvorligt, når man allerede som 17-årig vælger at blive iværksætter. Men Daniel Johannesen lod sig ikke slå ud af skeptiske bemærkninger. Han har helt fra starten troet på sit projekt og har siden da arbejdet målrettet på at nå dertil, hvor han og Watery er i dag.

Kritikerne fik da også lov til at æde deres egne ord, da den nu 19-årige Daniel d. 24. maj i år modtog FDIHs e-handelspris ”Årets E-ner”. Siden har han tydeligt mærket, hvordan dette har ændret folks syn på ham:

– Nu vil nærmest alle samarbejde med mig, fordi jeg har en vis stemme inden for e-handel i dag.

LÆS OGSÅ: Rito: Et skoleeksempel på e-succes

Der bliver skruet op for det hele

Efter at være blevet student i sommer kan Daniel nu fokusere 100% på Watery.

– Jeg er jo lige gået fuld tid, siger han.

Når Daniel siger ”fuld tid”, mener han 80-90 timer om ugen. Han tilbringer stort set al sin vågne tid i hverdagene i sin virksomhed, men holder trods alt fri i weekenderne.

Omsætningen i Watery stiger, men det gør antallet af timer i døgnet som bekendt ikke. Selv om Daniel har freelancere til at tage sig af SEO, AdWords, udvikling, bogføring og pakning af varer, er det efterhånden blevet temmelig svært at nå det hele.

Annonce

Derfor er han i gang med at ansætte sin første fuldtidsmedarbejder, som bl.a. skal tage sig af kundeservice og indkøb. Det giver Daniel mulighed for selv at koncentrere sig om de opgaver, han brænder mest for.

– Jeg har siddet med kundeservice og faktisk også pakket en stor del af pakkerne tidligere. Det giver mig mere at sidde med ren markedsføring og Facebook og lave noget samarbejde med forskellige partnere, fortæller Daniel.

LÆS OGSÅ: Sinful med kundebrillerne på!

Så fosser pengene vel ind?

Watery omsætter for flere millioner kroner om året. Det får mange til at tro, at Daniel vælter sig i penge. Men der tager de helt fejl, siger Daniel og forklarer:

– Jeg har en ambition om at blive Skandinaviens største inden for en overskuelig årrække, så jeg investerer rigtig meget i hele tiden at øge væksten. Jeg har ikke taget penge ud overhovedet ud over min løn.

Daniel udbetaler 3-4.000 kr. om måneden i løn til sig selv. Det svarer til en flad 10’er i timen. For ham er det først og fremmest lysten, der driver værket.

– Jeg tænker ikke, når jeg sidder her på min plads, at det føles som arbejde. Det føles som en hobby, lige som dengang jeg svømmede på eliteplan.

Fremtidsplaner

2019 bliver året, hvor Watery træder ind på det norske og det svenske marked.

– Til at starte med bliver det mest oversættelse. Vi vil se, om vi kan blive indekseret i Google og få nogle placeringer forholdsvis organisk. Det bliver måske først i efteråret 2019, at vi begynder reelt set at lave markedsføring deroppe, afrunder Daniel Johannesen.