Wish bruger ufine metoder over for kunder, der returnerer varer

Beskylder kunder for misbrug af den "generøse refunderings- og returpolitik"

”Din konto er blevet markeret på grund af alt for mange returneringer”, står der i en besked, som flere og flere tyske Wish-kunder modtager. I praksis betyder det, at de er blevet blokeret fra kontakt med kundeservice og dermed også fra muligheden for at annullere bestillinger og reklamere over varer fra Wish.com. Det skriver den tyske forbrugerorganisation Marktwächter (markedsvogter).

Annonce
Annonce

– Hvis kundens konto først er blevet markeret af Wish, har kunden ikke længere mulighed for at returnere igangværende bestillinger, reklamere over mangler eller give besked om manglende levering, forklarer Dr. Kirsti Dautzenberg,Marktwächter Digitale Welt ved forbrugercentralen i Brandenburg.

Lige præcis hvad Wish forstår ved "alt for mange returneringer", er uvist, men flere tyske forbrugere fortæller, at de uden varsel er blevet ”markeret” efter blot at have returneret en enkelt ordre.

– Kunderne løber således ved hver bestilling en risiko for, at Wish forhindrer dem i at gøre brug af deres forbrugerrettigheder, siger Kirsti Dautzenberg.

LÆS OGSÅ: Wish rykker ind i Skandinavien

Wish opfordrer i øvrigt blokerede kunder til at fortsætte med at handle på platformen, da de efter et ukendt antal yderligere køb kan genoprette det "gode ry" for deres konto og således igen få adgang til kundesupport. Temmelig frækt, må man sige.

Trustpilot-anmeldelser af Wish vidner om samme metoder over for danske kunder. At problemet bliver taget op i lige netop Tyskland, er sandsynligvis ikke noget tilfælde. Tyskerne er generelt mere opmærksomme på, om virksomheder overholder loven, end vi er her i Danmark, lige som mange tyske forbrugere rent faktisk læser handelsbetingelserne, før de køber noget på nettet.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!