Wish rykker ind i Skandinavien

Indgår partnerskaber med lokale butikker



Lige som danskerne er vores svenske naboer fuldstændig pjattede med at shoppe på Wish.com, og i efteråret 2017 rasede Wish-feberen i Sverige for fulde drøn. Den amerikanske e-handels-gigant havde dengang 1,7 millioner svenske kunder, og ifølge Postnord strømmede der dagligt 150.000 pakker ind i Sverige fra Kina, heraf hovedparten fra Wish.

Både danske og svenske e-handlere rev sig i håret og råbte op for at få myndighederne til at fjerne den bagatelgrænse, som fritog mindre forsendelser fra lande som Kina for moms, og som gav virksomheder som Wish en konkurrencefordel, som e-handlerne meget forståeligt anså for at være urimelig.

Mens tingene fik lov at gå deres vante gang i Danmark, slog det svenske toldvæsen bremserne i og pålagde Postnord at opkræve moms af de importerede varer. PostNord indførte derpå et håndteringsgebyr på 75 svenske kroner (godt 50 danske kroner) på forsendelser fra Kina, hvilket medførte et drastisk fald i pakkestrømmen fra Kina, og selv om PostNord og Wish senere blev enige om at sløjfe gebyret og lade Wish om at håndtere momsen, er antallet af kinapakker ikke siden kommet op på samme niveau som i 2017.

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

En ny vej ind på markedet

Nu har Wish lanceret konceptet ”Wish Local”, som skal gøre fysiske butikker til salgssteder – såkaldte ”Wish Pickup”-butikker – for udvalgte Wish-produkter. Vareudbuddet i butikkerne baseres på, hvilke varer der sælger bedst i det pågældende land.

Som kunde kan man se i Wish-app’en, hvilke varer man har mulighed for at købe i sin lokale ”Wish Pickup”-butik, og når man har bestilt noget i app’en, kan man smutte hen i butikken og hente sine varer med det samme.

I løbet af foråret har Wish lanceret tjenesten i Berlin, Amsterdam og flere franske byer blevet, og for nogle uger siden kom Wish Local ifølge det svenske nyhedsbureau TTogså til Sverige, hvor butikken Godis Wonderland i den mindre, skånske by Eslöv var den første svenske butik, der hoppede på det nye Wish-koncept.

– Vores platform er meget populær blandt folk i hele Sverige. Vi mener ikke, at det skal være nødvendigt at bo i en storby for at få fat i det, man har brug for. Derfor var det naturligt at starte i Eslöv, siger Håvard Stjernen, nordisk chef for Wish.

Indtil videre har Wish-salget været beskedent i Godis Wonderland, men butiksejer Ali Ali er positiv:

– Jeg har intet at tabe på det. Vi prøver, og så må vi se, hvordan det går. Jeg tror, det er godt for Eslöv med denne form for service, siger Ali Ali til TT.

LÆS OGSÅ: Kinesiske copycats snylter på danske brands

Flere ”Wish Pickup”-butikker på vej

Efter premieren i Eslöv er konceptet også kommet til de svenske byer Karlskrona og Stockholm, og i løbet af de kommende uger vil 20 butikker kunne kalde sig ”Wish Pickup”. Ifølge TT har 200 svenske butikker ansøgt om at indgå i konceptet.

Endnu er Wish Local ikke kommet til Danmark, men eftersom Wish har valgt at få oversat den side, hvor butikker kan melde sig til konceptet, til dansk, er det sikkert bare et spørgsmål om tid, før de første danske butikker melder sig under Wish-fanerne, og danskerne får endnu lettere adgang til billigt skrammel og sundhedsskadeligt legetøj.

Wish har planer om at lancere konceptet hele Europa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest