Wupti Marketplace: Den danske pendant til Amazon?

Ehandel.dk har talt med
direktør hos Wupti, Jette Radich: ”Konkurrence er jo egentlig
skønt, fordi det sikrer konstant udvikling til gavn for forbrugeren”. 

Annonce

Der er blevet talt og skrevet meget om Amazon i de forløbne år, især blandt e-handlere. Den store onlineplatform her nemlig længe ”truet” med sin ankomst i det kolde Norden.

..Og at snakken går er ikke så underligt, når man ser på, hvordan den amerikanske markedsplads har manifesteret sig i de danske forbrugeres bevidsthed og dermed er blevet en væsentlig konkurrent for danske webshops inden for enhver tænkelig produktkategori. 

Det skrev Ehandel.dk i slutningen af sidste år. 

Annonce

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – trussel eller mulighed?

For mange er Amazon faktisk blevet synonym for ’online markedspladser’, og i  ”krigen” mod Amazon tænker nogle virksomheder ”hver mand for sig selv” og prøver at tage kampen op alene mod Amazon ved at forstærke deres online tilstedeværelse.

Wupti, under Salling Group, har nyligt lanceret en splinterny markedsplads, der skal fungere som et støtteben, og ikke mindst et foreningsværktøj, for virksomheder i det danske erhvervsliv.

Ehandel.dk har talt med den nye direktør hos Wupti, Jette Radich, der fortæller om det danske alternativ til Amazon-platformen, nemlig Wupti Marketplace.


Hvad går Wupti Marketplace helt konkret ud på? 

- Helt konkret er Wupti Marketplace’ fornemste opgave at få køber og sælger til at mødes. Vi byder andre virksomheder indenfor til at sælge igennem Wupti.

Vi ser et marked, hvor det i dag bliver dyrere og dyrere at opnå synlighed på Google. Derfor kan det være svært for en lang række virksomheder at nå ud til kunden, hvis ikke de har et kendt brand. Ved at invitere disse virksomheder indenfor, kan vi dække netop det behov – vi står endvidere for alt marketing, der er inkluderet i den kommissionssats, sælgeren betaler ved et salg. Derudover kan virksomheder også, gennem Wupti Marketplace, nå ud til en langt større kundegruppe, som de ellers ikke ville nå via deres eget site. Det er altså vigtigt at slå fast, at man alene betaler til Wupti, hvis man sælger noget, siger Jette Radich.

Tror du, det bliver en udfordring, at Wupti også selv er forhandler på platformen?

- Det korte svar er nej. Vores strategi er at behandle vores sælgere på Wupti Marketplace på lige fod med os selv. Dette er tydeligt indikeret ved, at vi har tre overordnede elementer, som er afgørende for, om det er os selv, eller én af vores sælgere, der får salget af det enkelte produkt. Dette er baseret på prisen, leveringstiden og vurderinger fra andre kunder. Hvis vi kigger den anden vej rundt, så mener jeg også, at markedspladsen skaber muligheder for Wupti selv. Ved at have en markedsplads, skaber man en netværkseffekt, hvor flere sælgere tiltrækker flere kunder, og flere kunder tiltrækker flere sælgere. Heri ser jeg også en stor fordel for Wupti’s egen forretning, da de også vil kunne drage nytte af denne øgede trafik til sitet.

Hvordan adskiller Wupti Marketplace sig fra Amazon?

- Ud fra mit synspunkt, så kan Wupti Marketplace, grundet den langt mindre størrelse, være tættere på sælgerne. Vi har stor fokus på at skabe forretningsmæssigt samarbejde med vores sælgere, og har et gensidigt ønske om at spille hinanden gode. Herudover opkræver vi heller ikke vores sælgere for yderligere marketing, såfremt de promoveres på vores forside eller i nyhedsbreve. Dette er noget som kommissionen på Wupti allerede inkluderer. I forlængelse heraf skal det siges, at Wupti Marketplace-kommissioner ikke af den grund er højere – vi ligger faktisk ét procentpoint under på samtlige kategorier.

Hvis man sælger på Amazon, går man glip af mange data, som man ville have fået ved salg på egen webshop. Gør man også det hos jer?

- I forlængelse af foregående spørgsmål, så bruger vi netop denne data til at spille vores sælgere gode, og gøre dem klogere på, hvad de gør rigtigt, og hvad de måske kan gøre bedre. Denne data bruger vi i forbindelse med de sælgerrapporter, som vi laver til udvalgte sælgere. Disse rapporter indeholder overskuelige omsætningsgrafer, fra kategori- til produktniveau. Derfor ønsker Wupti Marketplace kun at dele denne data med den enkelte sælger, og bruge det konstruktivt i forbindelse med sælgerens udvikling.

Kan man gå ind og røre ved den monopolisering, Amazon har skabt på markedet? 

- Det er selvfølgelig svært at konkurrere med Amazon i det nuværende marked. Derfor ønsker Wupti Marketplace også som udgangspunkt at være det gode danske alternativ til Amazon, eller et både og. På længere sigt, når markedet for markedspladser er mere udbredt og mættet, så vil selv også Amazon opleve udfordringer, da nye spillere på markedet vil kunne tilbyde noget, som de ikke nødvendigvis kan – effekten af de first-mover-advantages, som de tidligere har haft, vil givet vis blive mindre. Men konkurrence er jo egentlig skønt, fordi det sikrer konstant udvikling til gavn for forbrugeren.

Hvor mange aktører regner I med at ’høste’ det næste års tid?

- Vi har et ønske om at nå omkring 200 sellers. Men har også et øget fokus på kvalitet frem for kvantitet.

Hvis der sidder nogle virksomheder derude, der overvejer at tage springet, hvorfor skal de så vælge Wupti Marketplace? 

- Det skal de fordi, vi ser markedspladser som fremtiden. Mindre og mellemstore e-handelsvirksomheder vil ud fra mit perspektiv få det svært i fremtiden. Forbrugerne flytter sig mere og mere over mod markedspladser, hvor de kan få det hele, og ofte også med bedre leveringsbetingelser.

Vi har også stort fokus på værdi for kunden, tilbyder globalt sortiment men med lokal kundeservice, vi skaber relationer mellem sælger og kunder, og vi tør eksperimentere. Med Salling Group som ejer er vi også i stand til at udnytte synergier på tværs og skabe en stærk dansk platform. Vi er et stærkt dansk alternativ til Amazon, som også har store vækstintentioner, også i andre lande.

Hvilket forhold har Wupti Marketplace til sine sellers?

- Vores største differentieringsstrategi er, at vi er tæt med vores sellers. Vi går generelt rigtig meget i dialog med sellers om, hvad de ser af gode muligheder. Kan vi eksempelvis etablere samarbejder inden for distribution, i vores callcenter og så videre. Vi kan ikke gøre alting på én gang, men vi taler med vores sellers om værdi, og hvordan vi kan hjælpe dem.

Vi har også en key account-manager, der sidder med kontakten til vores sellers og giver dem gode råd og vejledning. Det gør man ikke på Amazon. Og ja – den strategi bliver selvfølgelig mere omfattende, jo flere vi får ombord på platformen. På ét eller andet tidspunkt bliver kundeporteføljen forhåbentlig så stor, at der er for mange sælgere til én enkelt manager – det er klart. Men vi udvikler efter volumen, fordi vi VIL være i dialog med alle vores sellers.

Lige nu kan vi drage fordel af, at vi er en lille spiller, og at vi er i Danmark – tæt på alle de virksomheder, der vælger at prøve kræfter med Wupti Marketplace.

Har I fået feedback på konceptet?

- Der har været stor interesse, og der er allerede kommer efterspørgsel på nye workshops, efter dén, vi lige har afholdt ude ved Salling Group – så vi er i gang med at stable et arrangement på benene i det sjællandske. De danske virksomheder begynder også at forstå, hvor vigtigt det er, at være på en markedsplads. Kan jeg som individuel, onlinehandler, blive set nok i søgefeltet på Google - kan jeg blive spottet, og hvad det kræver det egentlig, hvis jeg som ene mand skal holde mig relevant online? Det er spørgsmålet, de fleste danske e-handlere stiller sig selv, kunne jeg forestille mig. Konkurrencen spidser kun mere til, og faktum er, at 35 procent af det forbrug, der bliver brugt online i Danmark, går til udlandet.

Så én af vores fornemste opgave er også at hjælpe de danske virksomheder med eksempelvis at holde salget inden for de danske grænser. Der er et stort udbud over det hele, og vi vil jo alle sammen gerne have salget – det handler om at tænke anderledes og ud af boksen. Jeg tror, markedspladserne bliver en stor del af den alternative tænkning, og det bliver vi snart også nødt til. I Tyskland ligger Amazon og Zalando i toppen – det er markedspladserne, der tager føringen.

Hvordan kommer det til at påvirke de danske virksomheder, at I har så store vækstambitioner?

- Det kommer ikke til at påvirke vores danske sellers, fordi vi ændrer ikke på konceptet. Det ser jeg ikke, er der, hvor det gør en forskel. For mig handler det om, at vi sørger for, at vi har nogle der er i stand til at hjælpe og supporterer, når vores sellers onboarder. Jo mere man vækster, jo mere ansætter man. Fordi det hele skal hænge sammen. Det man skal huske er, at varer sælger varer og derfor skal sælgerne ikke være nervøse. Du får lige pludselig et sted, hvor kunden går hen og finder dig, og måske ikke havde fundet dig, hvis du er alene på siden. I stedet for at søge på Google, går du direkte på Wupti fordi her kan du få alt…..næsten.

Er der nogle faldgruber, som I er blevet opmærksomme på efter workshoppen hos Salling Group – ting, I skal arbejde med?

- Det var en fællesnævner, at man gerne vil lave et fælles callcenter, i stedet for, at vores sellers skal køre med eget set-up. Det kigger vi ind i lige nu. Vi håndterer allerede en del i dag, men vi vil gerne ”gøre kunden færdig”, og tilbyde samme gode kundeoplevelse på markedspladsen, som vi gør på hele Wupti.
Helt overordnet set er den gode kundeoplevelse alfa omega. Udvikling inden for teknologi giver også opgaven en helt ny dimension, og det er rigtig interessant at arbejde med. Vi er i hvert fald på en rejse ud i fremtiden med Wupti Marketplace.