Interview: Zalando-chef: ”Vi vil erstatte sociale medier”

Vil gøre offline-aktører til online-aktører

I dag er Instagram én af de mest brugte platforme, forbrugerne tyr til, når de leder efter modeinspiration - men det vil Zalando ændre.

Den store onlinespiller ønsker nemlig at blive "udgangspunktet" for mode - lidt ligesom Spotify for musik og Netflix for  film og serier.

Annonce
Annonce

Det fortæller den kommercielle chef for Norden, David Hejgaard, da vi møder ham på eTail Nordic i København.

Zalando har næsten 30 millioner aktive kunder, det vil sige mere end hele Nordens befolkning, og vores trafik er over 300 millioner besøg pr. måned. Vi har mere end 400.000 styles på vores platform, og vi opererer på 17 markeder i Europa. Vi har overvejet, om vi skal udvide til USA eller Asien, men konklusionen er blevet, at vi er endnu ikke færdige med Europa, siger David og fortsætter:

Når vi sammenligner os med vores konkurrenter, kan vi se, at Zalando er den bedste i de nordiske lande, når det kommer til at være "top of mind" hos forbrugerne. Men der er stadig mange, især i den yngre generation, der bruger sociale medier, når de skal købe inden for modekategorien. Og da vi har et mål om at blive første valg, må vi arbejde med at nå alle målgrupper.

Zalando arbejder således med at "justere forbrugernes tankegang", og skiftet skal ikke kun gælde Instagram, siger den nordiske manager, men også Google, Facebook og andre medier.

Men er det ikke nemmere at følge kundernes adfærd i stedet for at ændre den?

At omdirigere kundevaner fra andre medier til Zalando er én af ​​vores ambitioner. Men vi forsøger naturligvis også at nå kunder gennem sociale medier. Det er vigtigt altid at vide, hvor kunderne er. Vi arbejder i den forbindelse med influencer marketing og vores egne kanaler, samt annoncer på sociale medier, svarer David Hejgaard.

Vi ser, at vi får mere og mere direkte trafik på vores platform, så vi tror, ​​at Zalando faktisk begynder at nærme sig målet om at blive udgangspunktet for mode. Folk behøver ikke længere at se vores reklame for at komme til os, men klikker direkte ind på vores platform. Vi har endnu ikke nået dem alle sammen, så vi prøver at finde ud af, hvordan vi kan nå dem, der stadig ikke har Zalando som hovedkanal, når det kommer til mode.

40 procent af alle besøg hos Zalando indebærer brugen af ​​søgefunktionen. Det synes David Hejgaard er en meget interessant statistik.

Annonce
Annonce

Flere og flere begynder deres søgerrejse på Zalando, når de vil finde et produkt inden for modekategorien, i stedet for på Google.

Hvorfor vil Zalando ikke ind på nye markeder uden for Europa?

Jeg vil gerne vende spørgsmålet om og sige: ”Hvis vi ser på Europa, hvor meget potentiale er der så tilbage? Svaret er, at der stadigvæk er meget at gøre, og det er samtidig vores originale spilleplan.

For at sætte det yderligere i perspektiv: Det europæiske modemarked er i dag mere end 450 milliarder euro værd, og Zalando omsætter for 5,4 milliarder euro - så potentialet er stort i Europa. Det handler også om, at det kræver ekstremt mange ressourcer at indtage et nyt marked. I USA og Asien ville vi have fået helt nye – og måske større – konkurrenter, og det ville have krævet et fokus, som på længere sigt ville være på bekostning af vores kernevirksomhed.


De kommende mål

Zalandos mål er at nå 20 mia. euro i GMV og 13 mia. euro i salg, hvilket svarer til henholdsvis 150 mia. og lige knap 100 mia. danske kroner.

I Norden har virksomheden i sigte at omsætte for 1 mia. euro i løbet af de næste par år.

Jeg kan ikke sige mere end dét, men vi er meget sikre på at nå disse milepæle snart.

Du sagde tidligere, at Zalando stræber efter at være dér, hvor kunderne er. Hvordan ser strategien ud for den fysiske tilstedeværelse?

Vi har ingen fysisk Zalando-butik og heller ikke planer om at åbne én, men vi har en skønhedssalon i Berlin, som vi bruger til at teste det fysiske rum. Vi har også seks forretninger i Tyskland, der hovedsageligt hjælper os med at tømme vores lager. Kort sagt; vi prøver konstant at møde vores kunde både online og offline. Vi ser altid på, hvad kunderne ønsker, og hvis der pludselig er behov for en fysisk butik, ville vi sandsynligvis teste med en pilotbutik.

Udover at være tilstede fysisk, kan man også arbejde på sin brand awareness, så kunderne har én i tankerne, når de har brug for noget – det ser vi også som en slags tilstedeværelse. Vi arbejder som sagt også meget med offline marketing, hvilket gør os synlige mange steder i den fysiske verden.

Det seneste omni-initiativ Zalando har smidt på bordet er deres såkaldte "connected retail".

For at øge sit markedsudbud, og få flere markedsandele, er Zalando begyndt at inkorporere fysiske butikker, som ikke er online, på sin e-handelsplatform.

Det inkluderer leverancer fra butikkens egne lagre eller fra Zalandos distributionscentre.


Gode initiativer, der understøtter strategien

Miljøbevidsthed og second-hand er to voksende tendenser, og modegiganten forventede egentlig ikke at springe på den bølge.

Men nu giver en online-tjeneste med navnet ”Zalando Wardrobe” kunderne mulighed for at oprette en konto og sælge deres brugte Zalando-tøj til andre brugere.

Derudover åbnede Zalando en fysisk form for "Garderobe" ved navn Zircle i foråret.

LÆS OGSÅ: Zalando køber dit brugte tøj

Men ingen af ​​disse tjenester findes i hverken Sverige eller de nordiske lande, selvom bæredygtighed og second-hand også her er meget relevante.

Vi lancerede ”Wardrobe” og ”Zircle" i Tyskland for at gennemføre pilotforsøg på vores hjemmemarked. Vi er stadig i en tidlig fase med disse projekter, men efter min mening er det super gode initiativer, der følger vores strategi. Jeg kan ikke sige hvornår - eller om - de bliver tilgængelige på andre markeder, da pilotforsøgene stadig er i gang - men det har rigtig meget potentiale.

Med henblik på til det nordiske marked – hvad fokuserer I på lige nu, og hvad er det næste i rækken?

Sidste år åbnede vi vores første nordiske lager i Brunna, og det er et vigtigt projekt, som vi stadig arbejder med at optimere. Vores sortiment af mærker er også noget, vi konstant udvikler. Vi leder efter nye mærker til platformen, men vi udvider også sortimentet fra virksomheder, vi allerede har ombord.

Beauty-kategorien blev også for nylig lanceret i Sverige og Danmark.

Zalando har til stadighed ingen specifikke datoer for, hvornår den lander i Norge og Finland, men det er noget, de arbejder på.


Den bæredygtige debat

Den 30. oktober i Berlin afholder Zalando en pressedag, hvor de sætter fokus på bæredygtighed forud for udgivelsen af deres tredje kvartalsrapport dagen efter.

I en mail til Ehandel.dk har David Hejgaard kommenteret på, hvorfor Zalando føler så stærkt for en hel dag, dedikeret til den bæredygtige debat:

To elementer: Det første er selvfølgelig forbrugerne. Det er ingen hemmelighed, at modebranchen, som industri, ikke er den mest artige i klassen, når det kommer til bæredygtighed. Og der er et åbenlyst ønske fra forbrugernes side om grønnere løsninger. Vi er i en branche, hvor vi har mulighed for at forbedre nogle essentielle ting, så hvorfor ikke være en platform, der for alvor tager aktiv del i pragmatikken. Vi har stor respekt for hele klimadebatten, og det kommer til at kræve mange små skridt – vi kan ikke ”bare” løse problemet på én gang.

Vi har også planlagt pressedagen, fordi vi allerede har inkorporeret mange ændringer i vores strategi, som vi gerne vil vise frem – men vi vil også gøre meget mere på området, fremadrettet. Èn af vores ambitioner er, at vi næste år vil være den ledende platform inden for bæredygtig mode i Europa. Vi har allerede over 18.000 bærdygtige produkter på "hylden" – det er noget, vi også gerne vil promovere til alle vores partnere. Det er en lang rejse, men vi skal nok komme derhen, afrunder David Hejgaard.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!