Zalando-ledelsen melder ud: ”Det har bestemt haft en negativ effekt”

Tør ikke komme med et estimat.

Den 27. februar afslørede Zalando sine tal for helåret 2019. Modegiganten lagde op til et stærkt salg fremadrettet, men på dét tidspunkt havde coronavirussen ikke slået til for alvor.

Situationen ser derfor helt anderledes ud nu, og i et nyligt offentliggjort brev fra ledelsen hos Zalando bliver det understreget, hvor stor en negativ effekt den aktuelle krise har skabt – både i forhold til salg og indtjening.

Annonce

De nødvendige foranstaltninger, truffet af europæiske regeringer, har bestemt haft negativ indvirkning på vores forretning. Idet forbrugerne tilpasser deres adfærd den nye situation og derfor handler mindre, har vi set en negativ effekt på salget – særligt siden nedlukningen i flere lande. Det påvirker også vores bundlinje. På det grundlag har vi nu arbejdet på at tilpasse vores kommercielle styring, vores udgifter og investeringsaktiviteter samt vores økonomiske plan for året til de nye omstændigheder, skriver ledelsen i en meddelelse.

I februar forventede Zalando, at hele året 2020 ville resultere i en EBIT-indtjening på mellem 225 og 275 millioner euro.

Nu tør selskabet ikke engang komme med et estimat.

Som mange andre virksomheder er modegiganten i tæt kontakt med myndighederne i forskellige lande, og alle de ansatte arbejder hjemmefra, hvis muligt.


En støtte til de fysiske butikker

Overordnet set er modebranchen meget hårdt ramt, og i særdeleshed de fysiske butikker. I den forbindelse har Zalando netop justeret sine betingelser for at hjælpe butikker, der står overfor udfordringer.

Som europæisk modeplatform ønsker vi at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise. Med Connected Retail-programmet kan fysiske butikker oprette forbindelse til Zalando-platformen og sælge deres produkter direkte til vores kunder, siger Carsten Keller, VP Direct to Consumer og fortsætter:

I øjeblikket er mere end 1.500 fysiske butikker i Tyskland og Holland forbundet til vores platform, hvor de genererer en anseelig del af deres indtægter. På grund af den presserende situation har vi fremskyndet vores bestræbelser på at hjælpe fysiske butikker: Vi opkræver ikke provision og skifter til en ugentlig udbetalingsplan.

Annonce