Zalando sætter sejl på levering samme dag for adidas

"Testen er et vigtigt led i strategien for vores platform"

Zalando og adidas har samarbejdet gennem lang tid, og i Paris er de to virksomheder i gang med en test af, hvordan logistikkapaciteten kan administreres endnu mere effektivt.

Annonce

I løbet af pilotfasen leverer Zalando varer fra sit eget logistikcenter i Moissy-Cramayel til adidas-kunder i Paris samme dag eller dagen efter. Det særlige er, at kunderne ikke har afgivet deres bestilling hos Zalando, men hos adidas.fr.

Pilotprojektet, som startede i begyndelsen af august, er Zalandos første prøveprojekt med brug af multichannel-tilgangen.

Med denne tilgang sigter virksomheden efter at tilbyde deres brand-partnere flere og lettere måder at forbinde sig med Zalandos platform.

De første pakker er blevet leveret problemfrit til adidas-kunder i Paris. Kunderne modtager deres bestillinger hurtigere, nemlig inden for et to-timers-leveringsvindue samme dag eller aftenen efter - og pakkerne ser ud, helt som de plejer.

Selv om pakkerne pakkes på et af Zalandos logistikcentre, ankommer de i en neutral fragtkasse.

- Testen er et vigtigt led i strategien for vores platform. Vi glæder os over endnu engang at arbejde sammen med adidas, som har været en af vores samarbejdspartnere gennem lang tid, om at teste en spændende metode, hvor vi skaber en synergieffekt til gavn for vores kunder. Det er til fordel for både adidas’ kunder og vores egne, at vi samler bestillinger, idet dette giver os mulighed for at udvide leveringsområdet for Zalandos Same-Day-leveringer, siger JanBartels, Senior Vice President Customer Fulfillment, i en pressemelding.

Alexandra Morton, adidas’ Senior Vice President Supply Chain Management Europe, udtaler også:

- Som sportsfirma ved vi, at hastigheden er den afgørende faktor. I dag lever vores målgruppe, de kreative, i en foranderlig og omskiftelig verden, hvilket former deres adfærd og forventninger. Det er her, pilotprojektet kommer ind i billedet, hvor adidas’ kunder i den strategisk vigtige by Paris får gavn af en hurtigere levering”, siger Alexandra Morton, adidas’ Senior Vice President Supply Chain Management Europe.

Annonce

Med det aktuelle projekt arbejder adidas og Zalando også på at tilpasse sig de forandringer, der sker inden for e-handel: I dag forventer kunderne stadig hurtigere leveringer.

De forskellige brands ønsker at nå deres kunder via mere end en kanal og i flere lande. Det betyder, at lagervarer i stadig stigende grad skal distribueres til forskellige steder.

Zalando planlægger at supplere Zalando Fulfillment Solutions (ZFS), med multichannel-løsninger.

I dag bruger mere end 100 af partnerprogrammets brand-partnere ZFS, og partnerne opbevarer dele af deres sortiment i varehuse ejet af Zalando. Zalando overtager distributionen til kunder på aktuelt 14 europæiske markeder.

Testen vil i første omgang forløbe over seks til tolv måneder, hvorefter resultaterne evalueres af begge parter.