Zalandos nye nordiske chef: “Scandi-stilen” skal ud i Europa

Har 26 millioner aktive kunder på 17 forskellige markeder

Annonce

I efteråret fik Kenneth Melchior, som har haft posten som nordisk leder hos Zalando, ansvaret for flere lande i Nord-Europa, i tillæg til de nordiske lande.

Derefter er en ny nordisk leder, David Hejgaard, blevet ansat, som vil få ansvaret for strategi og daglige aktiviteter på det norske, svenske, danske og finske marked.

Annonce

Hejgaard har en baggrund fra konsulentfirmaet McKinsey, hvor han har arbejdet udførligt med omnichannel samt offline- og online handel. Han blev en del af Zalando i begyndelsen af ​​2018.

Det beretter vores søsterside, Ehandel.se.

I forrige uge, under en pressekonference i Berlin, præsenterede den store onlineplatform sine tal for sidste år, hvor indtægterne landede på lige knap 49 mia. danske kroner, samt deres planer for fremtiden.

LÆS OGSÅ: Zalando afslører planer for fremtiden

Nordiske kunder handler mest lokalt

Onlineplatformen, der råder over 17 europæiske markeder, indtrådte i Norden for blot seks år siden. Zalando betragter nu de nordiske markeder som nogle af deres vigtigste, og er i dag markedsledere på alle fire markeder.

- Hvis du for eksempel sammenligner det italienske marked med den nordiske, er den italienske kunde stadig mere vant til at besøge fysiske butikker, når de shopper, mens de nordiske kunder vækster inden for handel på nettet. De nordiske lande er mere modne, når det kommer til at udforske mode på alle de forskellige tilgængelige platforme, siger Zalandos nordiske chef, Hejgaard, til Ehandel.se.

Zalando arbejder med 200 nordiske mærker og stræber efter at holde trit med tid og tendenser. I de nordiske lande er kunderne særligt interesserede i lokale mærker. Hejgaard fremhæver tre nøglefaktorer, som virksomheden arbejder med og lykkes med:

- Den første er sortimentet, som skal være relevant hele tiden. I Norden har vi mere end 200 nordiske mærker ombord, og hvis vi ser på Zalando generelt, tilbyder vi over 300.000 "stilarter", hvilket er forholdsvis meget. Dernæst kommer vores platformsstrategi. Hvis vi ser på alle "stilarter", er det meget vigtigt for os at være i en attraktiv position for vores kunder, men også for vores mærker.

LÆS OGSÅ: Zalando lancerer skønhedskategorier i Danmark

Umuligt at samle alt på ét lager

Det tredje nøgleelement, Hejgaard fremhæver, er bekvemmeligheden. Det, at gøre det så nemt og fleksibelt som muligt for både kunder og mærker at sælge og handle på Zalando.

- Bekvemmelighed handler om at kunne tilbyde attraktive tilbud og en god oplevelse, når du handler på mobile enheder og computere.

I januar indviede Zalando sit nye lager i Brunna uden for Stockholm - en strategisk placering for at kunne halvere leveringstiden for alle nordiske kunder. Målet er at levere ordrer på 1-2 dage til Danmark og Sverige samt 1-3 dage til Finland og Norge.

LÆS OGSÅ: Ny leveringsform: Få din pakke fra Zalando leveret direkte i dit hjem

Den nordiske chef hos Zalando mener, at det er fysisk umuligt at samle alt i et og samme lager, og samtidig ikke særlig miljøvenligt.

- At have en nordisk aktie er også et bevis på, hvor vigtigt det nordiske marked er for Zalando. Alt i alt er vi glade for, hvordan lageret fungerer, men vi udvikler stadigvæk. Hvis vi også går tilbage til det faktum, at vi har over 300.000 stilarter, er det simpelthen umuligt at samle alt i én butik. Så det vi laver nu er, at ”uploade” lageret med de varer, der er relevante for det nordiske marked. Samtidig kan vi sende varer fra andre varehuse som Tyskland, hvis en nordisk kunde ønsker at købe noget, som vi ikke har på lager i Stockholm, eller hvis den nordiske kunde for eksempel bor geografisk tættere på vores tyske lager.


"Scandi-stilen" begynder at få farver

45 procent af alle Zalando-kunder, på alle 17 markeder, handler fra mere end et mærke ad gangen. Ifølge selskabet handler deres kvindelige kunder i gennemsnit 13 forskellige mærker om året.

- Hvis vi ser to år tilbage, var den nordiske "scandi-stil" ret grå, sort og hvid, men nu ser vi virkelig en trend med et mere progressivt modebillede, hvor den skandinaviske stil begynder at blande farver, mønstre og mærker. Især den gennemsnitlige kvindelige kunde, der stadig tegner sig for omkring 77 procent af Zalandos kundekreds.


En genvej til Europa

Zalandos mål er at være en del af den lokale mode- og livsstilsudvikling ved at åbne og give adgang til nye markeder.

- Nelly.com og NA-KD er selvstændige e-handelsplatforme, så det faktum, at disse er at finde på vores hjemmeside, ser vi som et tegn på, at vi gør noget rigtigt. Vi har en meget attraktiv platform, og vi har programmer, som virksomheder kan drage fordel af; Zalando Lounge, ZMS (Zalando Marketing Service) og ZFS (Zalando Fullfilment Service) - alt for at matche virksomhedernes forskellige behov. Disse kan hjælpe mærkerne med at lykkes online og nå europæiske kunder via vores platform. På den måde bliver Zalando en genvej til Europa. For mindre nordiske virksomheder, som kun er lokalt kendte, bliver vores platform med 26 millioner aktive kunder ret attraktive. Gennem os får de større eksponering og chancen for at blive opdaget af udenlandske kunder.


Personlig shopping

På trods af, at et flertal blandt nordiske kunder, ifølge Zalando, foretrækker nordiske mærker, har ikke alle i Norden samme stil. Derfor er et andet vigtigt fokusområde for Zalando netop den personlige shopping.

For eksempel skal det være let for nordiske kunder at få adgang til italienske mærker, hvis de har været på ferie i Italien og fundet noget interessant dér.

- Som jeg har nævnt, er de gennemsnitlige kunder mest interesserede i skandinaviske mærker. Vi kan se, at Google-søgninger efter nordiske mærker i Norden er næsten 50 procent. Men alligevel er vores mål at tage et skridt videre – vi ønsker ikke, at Zalando-rejsen skal være forbundet med f.eks. Zalando.se eller Zalando.dk, men med; zalando.david eller zalando.izabella – så, personligt.