11 ting, der får kunderne til at anbefale dit brand

Stor brugerundersøgelse giver dig indblik i forbrugernes vinkel.

Brands er dybt afhængige af deres kunder. Ikke kun fordi kunderne lægger penge i kassen, men også på grund af den indirekte reklame, som nogle kunder helt gratis strør omkring sig i form af anbefalinger og forslag til venner, bekendte og følgere på nettet.

Men hvad får kunderne til at anbefale et brand? Er det priserne på brandets produkter? Bæredygtighed? Produktsikkerhed?

Annonce

Næ, niks og overhovedet ikke.

Ifølge en stor undersøgelse fra Global Web Index er det noget helt andet, der skal til. Her får du kundernes 11 vigtigste grunde til at anbefale et brand på nettet.

1. Kvalitet

Øverst på listen finder vi kvaliteten af brandets produkter. Hele 48 procent af forbrugerne i undersøgelsen svarede, at produkter af høj kvalitet motiverer dem til at anbefale et brand på nettet.

2. Belønning

Rabatter, (gratis) gaver og andre former for belønning trækker også godt i den positive retning. For 41 procent kan dette motivere til en anbefaling.

3. Kærlighed til brandet

33 procent angiver ”Love for the brand” som en grund til at anbefale et brand online. Denne ”kærlighed” er særligt vigtig blandt de 16-24-årige. Her er andelen helt oppe på 38 procent, men den kun er 23 procent blandt de 55-64-årige.

Annonce

4. God kundeservice

Service betyder mere, jo ældre man bliver, viser undersøgelsen. 36 procent af de 55-64-årige kan finde på at anbefale et brand på nettet af denne årsag. Dette er fire procentpoint mere end det samlede gennemsnit og syv procent mere end de 16-24-årige.

5. Relevans for mine interesser

31 procent svarer, at de kan motiveres til at anbefale et brand, når noget er relevant for deres egne interesser.

6. Følelsen af at blive involveret

20 procent af de adspurgte forbrugere kan motiveres til at anbefale et brand, som giver dem følelsen af at blive involveret og være en del af noget.
Her er det igen de yngste forbrugere, der vejer tungest. Blandt Generation Z og Millennials svarer 22 procent, at følelsen af at blive involveret kan få dem til at anbefale et brand online.

7. Relevans for mine venner

20 procent svarer, at de kan motiveres til at anbefale et brand, når noget er relevant for deres egne interesser.

8. Insiderviden

Insiderviden om brandets eller dets produkter kan motivere 19 procent af forbrugerne til at anbefale et brand på nettet.

9. Personligt forhold

18 procent angiver et personligt forhold til brandet som en vigtig motivationsfaktor for at give en online anbefaling.

10. Eksklusivadgang

Adgang til eksklusivt indhold eller tjenester som f.eks. musik og videoer kan også få kunderne til at anbefale et brand, særligt når det gælder generation Z og millennials. Af disse angiver 20 procent, at eksklusiv adgang til indhold eller tjenester kan motivere dem til at anbefale et brand på nettet. Dette er tre procentpoint mere end det samlede gennemsnit.

11. Forøget status

Ikke overraskende er det de yngste forbrugere, der går mest op i den status og det image, som de føler, et brand kan give dem. 20 procent af de 16-24-årige anbefaler brands, der får dem til at føle sig cool og trendy, hvilket er markant højere end det samlede gennemsnit, som ligger på 14 procent.