Tre netbutikker politianmeldt for vildledning

Ny kvikguide. 

I går kunne Dansk Erhverv berette om, at tre netbutikker er blevet politianmeldt af forbrugerombudsmanden for at vildlede forbrugerne.

Den såkaldte vildledning har afsæt i, at virksomhederne ikke klart informerer om, at forbrugerne automatisk bliver tilmeldt et abonnement i forbindelse med et køb.

Annonce

Alle tre virksomheder har en forretningsmodel, hvor forbrugerne skal tegne et løbende abonnement, hvis de vil have adgang til at købe de varer eller tjenesteydelser, som virksomhederne sælger på deres respektive hjemmesider.

Vurderingen lyder, at de pågældende virksomheder ikke har været tydelige nok i deres kommunikation og i den forbindelse informeret forbrugerne om, at de ved siden af prisen på varen eller ydelsen automatisk bliver tilmeldt et abonnement.

Dermed har samtlige virksomheder overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud, mener forbrugerombudsmanden.

Det viser sig endvidere, at abonnementsaftalerne også er ugyldige.

Det understreges, at de indgåede abonnementsaftaler er ugyldige, og at betalingerne er uautoriserede, da virksomhederne ikke har overholdt reglerne i henholdsvis forbrugeraftaleloven og betalingsloven.

Forbrugerombudsmanden vurderer i den sammenhæng, at forbrugerne har krav på at få refunderet de beløb, som de har betalt for abonnementerne.

Det er ikke direkte ulovligt at betinge køb på en hjemmeside af, at forbrugerne samtidig skriver under på en abonnementsaftale – men det skal fremgå meget tydeligt og utvetydigt.

Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en kvikguide, der viser, hvordan danske netbutikker kan sørge for, at forbrugerne får alle de nødvendige oplysninger.

Du kan finde kvikguiden her.

Annonce