Interview: ”Bliver mindst lige så trendy som Instagram er i dag”

Vil udgøre 80 procent af al internettrafik.

Den svenske platform Bambuser blev grundlagt i 2007.

På det tidspunkt var tjenesten primært beregnet til privatpersoner, men i 2014 flyttede virksomheden sit fokus til B2B-segmentet, og mobile Live Video-løsninger blev udviklet til virksomheder.

Annonce

Bambuser er bygget på en teknologi, der kan skaleres op til millioner af realtidsvisninger, som danner grundlaget for det nye produkt: Live Video Shopping.

Det er specifikt rettet mod e-handlere og blev officielt lanceret den 26. september 2019.

Live Video Shopping siges at være en moderne version af TV-shoppen, dog med en integreret shoppeoplevelse og en masse interaktive funktioner.

Vi har identificeret en voksende tendens inden for Live Video-løsninger og besluttede os for at udvikle Live Video Shopping, siger Maryam Ghahremani, administrerende direktør for Bambuser, til Ehandel og fortsætter:

Vi valgte at investere i vores nye produkt baseret på to klare tendenser; den voksende e-handel og det øgede forbrug af video, som i 2022 skønnes at udgøre 80 procent af al internettrafik, hvoraf 17 procent vil være liveudsendelser. Fordelen ved Live Video Shopping er også, at du er alene med kunden på virksomhedens egen hjemmeside uden andre brands tilstede. Det mindsker således konkurrencen.

Ifølge direktøren er forbrugerne mindre opmærksomme på tekst og billeder og lægger mere vægt på "bevægeligt materiale".

Vi ser også, at livestreaming i Kina, som er verdens største e-handelsmarked, tegner sig for næsten 10 procent af den samlede e-handelsindtægt.


Internationale partnerskaber

I dag har Bambuser mange internationale partnerskaber med virksomheder fra hele verden.

Annonce

I sidste uge underskrev virksomheden et samarbejde den første amerikansk-baserede kunde; Showfield.

Showfields et detailkoncept, der ofte beskrives som den næste generations shoppeoplevelse. Virksomheden har tiltrukket medier som The New York Times og Forbes, men ingen I Norden kender dem endnu, siger Maryam.

Mere velkendte navne i dansk regi, som eksempelvis NA-KD, Monki, Caia Cosmetics og Lyko, er nogle af dem, der valgte at investere i den nye salgsfunktion på et forholdsvis tidligt stadie.

Og direktøren er ikke i tvivl om, at populariteten af Live Shopping kommer til at stige i fremtiden.

Vi har forvandlet en stor e-handelstrend, og vi forudsiger, at Bambuser bliver mindst lige så trendy om fire år, som Instagram er i dag.


Rentabilitet i 2022

I slutningen af januar i indeværende år meddelte Bambuser, at virksomheden har planer om at ekspandere.

De allerede eksisterende aktionærer har sikret 52 millioner svenske kroner ud af de 100, som virksomheden ønsker at få ind via salg af aktier. Det svarer til 70 millioner danske kroner i alt.

Fremadrettet planlægger virksomheden desuden at ansætte flere medarbejdere inden for områder som blandt andet Live Video Shopping-teknik, produktudvikling, markedsføring og salg.

Vi sigter mod at opnå rentabilitet i 2022, skriver Bambuser i en pressemeddelelse.

Bambusers tal for sidste år, altså premiereåret, viser, at gennemsnitligt 12,5 procent af seerne placerer et produkt i indkøbskurven, 15 procent deltager og kommenterer i chatten og 25 procent er aktive gennem likes.