Footway har offentliggjort sine tal for første kvartal. De vidner om en udfordrende periode.
Salget er faldet fra 132 millioner kroner sidste år til 117 millioner i år. Derudover faldt indtjeningen (EBIT) til -5,3 mio., sammenlignet med -3,6 mio.
På den anden side kunne virksomheden glæde sig over 130.000 nye kunder i løbet af kvartalet, og antallet af besøgende i onlinebutikken steg fra 10,7 til 11 millioner.
Q1 var kendetegnet ved ekstraordinære, ydre forhold – en varm vinter og udbruddet af Covid-19. Som en konsekvens har industrien som helhed været meget hårdt ramt. Til trods har Footway navigeret godt i kvartalet med fortsat kundevækst og god omkostningskontrol, kommenterer Daniel Mülbach, CEO hos Footway.
Der er også spændende tider i vente efter overtagelsen af Sportamore, som forventes at blive afsluttet i andet kvartal, og hvad der kan blive til et opkøb af Caliroots, der i øjeblikket er under genopbygning.
LÆS OGSÅ: Lige nu: Footway køber Sportamore
Direktøren ser lyst på fremtiden, og det nye kvartal er også begyndt godt.
I perioden har vi foretaget store ændringer på vores ikke-nordiske markeder, som vi ser positive effekter af allerede i første del af andet kvartal. I kombination med skiftet i forbrugsmønstre og et internt rentabilitetsfokus, ser vi positivt på resten af året, siger Daniel Mülbach.