B2C vs. B2B: Sådan betaler vi, når vi handler på nettet

Er fakturaen død og MobilePay det nye sort?

Nogle sværger til betalingskortet, andre foretrækker at betale med mobilen, mens andre igen bruger PayPal til at betale for deres online køb. Men er vores betalingsvaner de samme, når vi køber ind på vegne af en virksomhed, som når vi shopper til privat forbrug hjemme i sofaen?

Svaret er et rungende ”nej”. Når man kigger på statistikker for de private forbrugeres og virksomhedernes valg af betalingsmåder, skulle man ikke tro, at der var sammenfald mellem B2B-indkøbere og private forbrugere.

Annonce

Betalingskort

Betalingskortet er populært blandt B2B-indkøbere og endnu mere blandt private forbrugere. Begge grupper anvender debetkortet mest, men kreditkortet står for en relativt større andel i B2B end i B2C. Inden for B2B bruges kreditkortet ved næsten hvert tredje onlinekøb, der betales med kort, mens det kun er hvert fjerde for forbrugernes vedkommende.

Mobilbetaling

Danskerne har virkelig taget MobilePay til sig. I løbet af få år er denne mobilbetalingsform gået fra nul til 15 procent af forbrugernes betalinger ved online køb.

På B2B-siden er MobilePay knap synlig i statistikkerne. Kun en enkelt procent af virksomhedernes online køb bliver foretaget med MobilePay, og det er typisk mindre beløb, der betales på denne måde.

Faktura

Den gode, gammeldags faktura er mildt sagt ikke i høj kurs blandt B2C-webshops. At sende varer afsted til kunden, før man modtager betaling, er forbundet med en vis risiko, og mange webshops vælger derfor ikke at tilbyde denne betalingsform.

Inden for B2B ser det helt anderledes ud. Her bliver 39 procent af online-købene betalt med faktura, som dermed er den allermest anvendte betalingsform. Men hvorfor deler B2B-virksomhederne ikke B2C-virksomhedernes aversion mod fakturaer?

B2B-virksomheder handler pr. kredit. Man har en konto hos køberen, hvor afregning sker efter aftale. Fakturabetaling er convenience for det professionelle marked. Hvis man derfor vil ind på B2B-markedet og få en del af de store ordrer, så kræver det, at webshoppen tilbyder fakturabetaling, siger Tevin Lac, fagleder for digital handel hos DI Handel.

Sidstnævnte er ifølge Tevin Lac en naturlov, som ikke engang giganter som Amazon kan rokke ved, og Amazon Business rummer derfor også mulighed for fakturabetaling.

Annonce

Bankoverførsel

For de fleste forbrugere er bankoverførsel en unødigt omstændelig betalingsform, og kun 4 procent af danskernes køb på nettet betales på denne måde.

Bankoverførslen fylder lidt mere i B2B-handlen, men sniger sig dog kun op på 9 procent. Det er samtidig værd at bemærke, at denne betalingsform typisk bliver brugt i forbindelse med store ordrer, og med en gennemsnitlig værdi på 14.325 kroner tegner bankoverførsler sig for 19 procent af den samlede værdi af virksomhedernes B2B-indkøb.