”En ny butik hvert syvende minut”

Håndterer en million transaktioner om dagen. 

I dag offentliggør’ den svenske betalingskæmpe Klarna sine tal for hele året 2019.

Driftsindtægterne er steget med 31 procent og landede på lidt over 5000 millioner danske kroner. Det samlede salg via Klarna mærkede også en stigning på 32 procent til lige knap 235 milliarder kroner.

Annonce

Klarna vokser fortsat hurtigt og har i år tilføjet mere end 75.000 nye butikker – faktisk en ny butik hvert syvende minut – til vores allerede stærke base. Forbrugerne på alle markeder vælger fortsat Klarna, og på de vigtigste nye markeder, USA og Storbritannien, er antallet af aktive forbrugere steget med henholdsvis seks og to gange så meget i 2019, skriver virksomheden i rapporten.

Virksomheden investerer fortsat i vækst og nye markeder, hvilket har sat spor på årets resultat, som lander på minus 636 millioner kroner.

De samlede driftsomkostninger steg i tråd med vores planer om fortsat at investere for at levere værdi i form af brand awareness, et forbrugervenligt produktudbud, toptalenter og en teknisk infrastruktur, der gør det muligt for os at vækste hurtigt, skriver Klarna.


Forventer at henvise en milliard forbrugere

Klarna afslører også, at antallet af aktive app-brugere er steget til omkring 11 millioner om måneden, og virksomhedens løsninger til de fysiske butikker siges også at gå godt.

"Instore-mængderne" er steget "mere end fem gange" i løbet af året. Fremadrettet vil virksomheden investerer i at lede trafik til sine detailhandlere via for eksempel sin app.

Klarna driver millioner af forbrugere og trafik hver måned fra vores egne kanaler til vores butikker. I USA genererede vi otte millioner henvisninger til butikker alene i december. I 2020 forventer vi at henvise en milliard forbrugere til vores butikker gennem disse kanaler på alle markeder, skriver virksomheden.

Klarna har 200.000 aktive forhandlere på tværs af virksomhedens 17 markeder og håndterer nu omkring en million transaktioner om dagen.

Annonce