Forbudt: Amazon bruger data til at udvikle konkurrerende produkter

Direkte i strid med virksomhedens politik.

Det er ikke første gang, Amazon er under luppen.

I juli måned sidste år traf konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, en beslutning om at granske e-handelsgiganten. Mere specifikt en gennemgang af Amazons standardaftale med sælgerne på deres markedsplads.

Annonce

LÆS OGSÅ: Europa-kommissionen bekræfter: ”Amazon skal granskes”

Og nu ser det ud til, at der kan være ugler i mosen på ny.

Ifølge Wall Street Journal siges Amazon at have høstet data fra uafhængige leverandører der sælger på markedspladsen. Data, der er blevet brugt til at udvikle konkurrerende produkter.

Det er en praksis, der er i direkte strid mod Amazons politik.

Beskyldningerne kommer på trods af, at Amazon, blandt andet overfor Kongressen, har givet lovning på, at virksomheden fremstiller og sælge sine egne produkter uden at bruge oplysninger, der bliver indsamlet fra tredjepartssælgere. Data, som disse sælgere betragter som ejendomsret.

Ikke desto mindre afslører interviews med mere end 20 tidligere ansatte i Amazons private label-forretning, samt dokumenter gennemgået af The Wall Street Journal, at det er en praksis, der uheldigvis eksisterer.

"De forbudte data” kan blandt andet hjælpe Amazon med at beslutte, hvordan de skal prissætte en vare, hvilke funktioner, der skal kopieres, eller om produktet skal ind i et specifikt segment, baseret på dets indtjeningspotentiale.

Amazon udtaler om sagen:

Annonce

Som alle andre detailhandlere ser vi på salgs- og butiksdata for at give vores kunder den bedst mulige oplevelse. Men vi forbyder vores medarbejdere at bruge ikke-offentlige, leverandørspecifikke data til at afgøre, hvilke private label-produkter, der skal lanceres, siger Amazon i en skriftlig erklæring.

Amazon understreger endvidere, at medarbejdere, der bruger data på den måde, krænker virksomhedens nedskrevne politik.

Der er derfor blevet iværksat en intern undersøgelse.