Zalando: En global standard for bæredygtighed i modebranchen

Vil sætte barren højere. 

Samarbejde om måling af miljømæssig og social bæredygtighed i modebranchen er vigtigere end nogensinde i denne tid, hvor branchen står over for en coronakrise, ifølge Zalando.

Nu er platformen den første forhandler, der vil benytte sig af Higg Brand & Retail-modulet fra Sustainable Apparel Coalition (SAC) til at gøre bæredygtighedsvurdering obligatorisk for deres private labels og partnerbrands.

Annonce

Higg BRM er et værktøj, som tilbyder brands og forhandlere at evaluere sig selv ud fra forskellige bæredygtighedsparametre, såsom menneskerettigheder, retfærdig løn eller CO2-udledning.

Brands og forhandlere kan organisere deres bæredygtighedsprioriteter ud fra resultaterne.

Tiltaget bringer branchen tættere på et standardiseret vurderingssystem, som kan skabe meningsfyldte og varige forbedringer. Det skriver Zalando i en melding.

Som Europas førende onlineplatform for mode og livsstil ønsker vi at sætte barren højere, være de første til at udfordre status quo og inddrage vores partnere i vores arbejde med at håndtere tidens væsentligste udfordringer - nemlig klimaforandringer, brug af naturressourcer og arbejdstagerrettigheder. Som en del af vores bæredygtighedsstrategi, do.MORE, har vi har vi indført obligatorisk vurdering af etik og bæredygtighed for vores partnerbrands. Higg BRM vil hjælpe os med at nå vores mål om fortsat at højne vores etiske standarder, så vi i 2023 udelukkende arbejder med partnere, som overholder disse standarder, siger Kate Heiny, Bæredygtighedsdirektør hos Zalando.

Det nye samarbejde har også til formål at inspirere, helt overordnet set, inden for branchen.

Zalandos beslutning om at kræve, at deres partnerbrands anvender Higg BRM, vil forhåbentlig virke som en katalysator for branchen, så der opnås fælles fodslag omkring udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmålinger. På den måde kan vi implementere og opnå varig forandring, siger SAC’s administrerende direktør, Amina Razvi og fortsætter:

"Bæredygtighed” er ikke et neutralt begreb. Det kan være vanskeligt at definere og endnu vanskeligere at forstå. Markedet rummer hundredvis af certifikater, labels og tiltag, og det kan være svært at se, hvor bæredygtigheden begynder, og hvor den ender. Alle brands og forhandlere har deres egne evaluseringsmetoder og mål. Branchen har manglet en fælles metode til at evaluere bæredygtighed.

Annonce