Ehandel afslører: Sådan gør modegiganterne med tøj der ikke kan sælges

Sender tøj til destruktion. 

I løbet af efteråret 2017 var overskrifterne i medierne domineret af artikler om modevirksomheder, der brændte store mængder tøj af – endda helt nye produkter

Det blev derefter kendt information, at fx H&M havde brændt tonsvis af tøj, som ikke kunne sælges, hvilket virksomheden mente skyldtes, at tøjet indeholdte giftige kemikalier.

Annonce

Problemet med giftigt tøj var noget, selskabet efterfølgende arbejdede på at komme til livs. Ambitionen var at kunne sende en markant mindre andel af produktionen til destruktion i de efterfølgende år.

Så hvordan ser billedet ud, nu hvor corona-pandemien efterlader mange aktører inden for modebranchen med lagergods, de ikke kan sælge?

Naturligvis er meget af det tøj, der ikke kan sælges til fuld pris, på tilbud i både e-handlen og i de fysiske butikker, men hvad sker der med de varer, der ikke engang kan sælges til kraftigt nedsatte priser?

Hos Ehandel besluttede vi os for at kontakte et antal modeselskaber for at få et svar på vores spørgsmål.


"Farligt" tøj bliver ødelagt

H&M skriver i en e-mail, at den aktuelle situation er "usædvanlig".

Vi har handlingsplaner på plads for at kunne håndtere lagersituationen bedst muligt. Vi forventer, at de fleste produkter, der allerede er produceret, vil blive solgt i butikker eller online til nedsatte priser eller gennem andre kampagner, siger Jeanette Mattsson, pressekontakt hos H&M Sverige, til Ehandel.

Produkter, der er brugbare, men defekte, og som derfor ikke kan sælges, donerer H&M primært til Røde Kors, siger Jeanette Mattsson.

For eksempel kan de produkter, der er "brudt" eller af andre grunde ikke kan doneres til velgørenhed, gå til vores partner I: CO, som sorterer produkterne og sikrer, at de bliver genanvendt på bedst mulige måde.

Annonce

I meget få tilfælde opfylder produkterne muligvis ikke vores sikkerhedskrav, for eksempel hvis de er forurenet med skimmel. Det betyder, at de kan være farlige for vores kunder og måske ikke sælges eller genanvendes ved lov. Derfor sendes de til destruktion, siger Jeanette Mattsson.


 Arbejder aktivt med tilbud

Boozt meddelte for nylig, at der var blevet gennemført en reel nedskrivning af selskabets varebeholdninger.

Ifølge virksomhedens kommunikationschef Anders Enevoldsen forsøger platformen at sælge så meget som muligt. Alt, der er tilbage, doneres til Røde Kors i Danmark.

Vi har vores egen værdikæde med boozt.com, booztlet.com og vores fysiske afsætningsmarked for at sikre at alt, hvad vi køber, får et nyt hjem hos en kunde. I den fysiske butik kan stort set alt sælges, det er bare et spørgsmål om pris, siger han.

Hos Gina Tricot er bæredygtighed og bistand også på dagsordenen. Alle beklædningsgenstande, der ikke sælges, går til virksomhedens forretningspartnere.

Vi arbejder sammen med Fretex i Norge og Human Bridge, som begge arbejder med bistand. Fretex og Human Bridge sælger primært tøjet i deres genbrugsbutikker, siger Rebecca Watkins, CSR og kvalitetschef hos Gina Tricot, til Ehandel.

Hvis produkterne ikke kan sælges, doneres de til katastroferammede områder. Som et sidste trin genanvendes materialet. Vi arbejder også med Shoes & Clothes, der køber tøj fra os. Tøjet sælges derefter i second-hand-butikker, og de indtægter, vi får herfra, går til vores forskellige bæredygtige projekter, fortsætter hun.


 Outlet-butikker som del af løsningen

Nogle steder er det blevet vanskeligt for virksomheder at ødelægge det uønskede tøj.

I Tyskland regulerer loven, siden februar i år, hvordan virksomheder må bortskaffe produkter.

Zalando har nyligt foretaget en del store investeringer i outlet-butikker på hjemmemarkedet i Tyskland.

Varer, der ikke længere kan sælges gennem Zalandos webshop, såsom beklædningsgenstande fra tidligere sæsoner, eller beklædningsgenstande, der kun findes i nogle få størrelser, sælges med rabat via medlemsbutikken Zalando Lounge. Varer som disse, såvel som varer med mindre mangler, sælges også i vores outlet-butikker, der i øjeblikket kun findes i Tyskland. De resterende lagrer doneres til for eksempel organisationer som Humedica, siger Nathalie Fältlöv, kommunikationschef hos Zalando.

På trods af bestræbelserne på at sælge eller donere er Zalando, ligesom H&M, tvunget til at sende nogle varer til destruktion.

Destruktion af varer forekommer kun, hvis det er nødvendigt af sundhedsmæssige årsager. Eksempelvis hvis produktet er forurenet med farlige kemikalier, skimmel eller lignende. Dette inkluderer omkring 0,05 procent af alle varer, siger Nathalie Fältlöv.