I dag: Amazon forstørrer sit offline-fodaftryk – ny kasseløs butik

”Skal komplimentere Whole Foods”.

I dag åbner verdens største onlineforhandler 'Amazon Go Grocery'.

En købmandsforretning i Seattles Capitol Hill, der kommer til at rumme fire gange mere indkøbsplads, sammenlignet med den første kasseløse butik, der åbnede for offentligheden i januar 2018.

Annonce

Konceptet er målrettet kunder i boligkvarterer, frem for kontorarbejdere, som de mindre Amazon Go-dagligvarebutikker ofte betjener.

Det nye format afspejler Amazons ambitioner om at ”indfange” flere af kundernes ugentlige udgifter til dagligvarer, hvilket øger konkurrencen med de nationale spillere som eksempelvis Kroger og Albertsons. 

Fuldstændig ligesom med Amazons dagligvarebutikker, kan kunden scanne en ‘Amazon Go’ smartphone-app for at få adgang til butikken og indkøb.

Ifølge The Verge, der har været på besøg i den nye butik, er den modelleret efter en Amazon Go-butik, omend større.

Den tilbyder også et meget bredere udvalg af varer. For eksempel har Amazon hentet flere produkter fra sin købmandskæde Whole Foods. Amazon Go Grocery skal dog ikke være så avanceret som Whole Foods, men fokusere på et lidt billigere sortiment.

I følge Dilip Kumar, Amazons chef for detailhandel og teknologi, skal Amazon Go Grocery heller ikke konkurrere med Whole Foods-kæden, men derimod komplimentere den.

Kunder handler på mange forskellige måder, mange forskellige steder. Nogle gange vil du have varene leveret, nogle gange går du i butikken, nogle gange går du til Whole Foods. Vores job er at være i stand til at finde ud af, hvordan vi tilføjer værdi til kunden.

Den nye butik bliver omkring 1000 kvadratmeter. På nuværende tidspunk er der ingen store planer for udvidelse af det nye koncept - lige nu "tester" Amazon sig frem.

Annonce