Amazon tager annoncemilliarder fra Google

Den eneste reelle udfordrer?

I USA holder Google godt øje med Amazon.

Det skyldes, at Amazon er så stærk en spiller i sit hjemland. Virksomheden har en e-handelsandel på omkring 50 procent, og mange forbrugere benytter sig udelukkende af Amazon, når de foretager forskellige typer produktsøgninger.

Annonce

Et område, som Google, ikke uventet, ønsker at have enevælde på.

Nye tal bekræfter, at Amazon er den, hvis ikke eneste, største konkurrent til Google.

Ifølge Reuters, der henviser til analysefirmaet Emarketer, vil Google kontrollere lidt over 73 procent af reklamemarkedet i USA i år. Man har altså målt hvor meget af "search ad market", der kontrolleres af forskellige aktører.


Amazon ejer 13 procent

Amazon kommer til at stå for 12,9 procent af annoncemarkedet inden for søgning, og Microsoft vil med Bing kontrollere 6,5 procent.

Ifølge Emarketer anslås Googles andel, på lige godt 73 procent, at være over 40 milliarder dollars værd i år. De, der indbetaler, er blandt andet e-købmænd, der reklamerer på Googles og Amazons markedsplads.


Googles andel forventes at falde

Ifølge analyseselskabet forventes Googles andel af annoncemarkedet, inden for søgning, at falde til 70,5 procent i 2021. Men selv nogle få procent kan betyde et tab på flere milliarder dollars i omsætning.

Undersøgelser viser, at de fleste produktsøgninger nu begynder på Amazon, hvilket får andre, og mindre, søgeoperatører til at vokse hurtigere og stjæle andele fra sin større rival, kommenterer Emarketer.

Annonce