Bæredygtigt, tysk livsstilsbrand på vej ind i Danmark

Vil gøre det lettere for danskerne at vælge bæredygtighed til i hverdagsprodukter

”Lev bæredygtigt. Hver dag”. Sådan lyder det fra tyske Tchibo, som er taget på grønt erobringstogt nord for grænsen, hvor en webshop skal inspirere de danske forbrugere til at tænke bæredygtighed ind i hverdagsprodukter som for eksempel kaffe, t-shirts og træningstøj. Virksomhedens grønne agenda har blandt andet sat Tchibo på verdenskortet som tredjestørste udbyder af økologisk bomuld.

I 13 år har vi arbejdet intensivt med implementeringen af bæredygtig virksomhedsledelse, for som international virksomhed ser vi en mulighed for at kunne gøre en forskel. I dag er vi den tredje største leverandør af økologiske bomuldsprodukter på verdensplan, og vi er glade for nu også at kunne tilbyde vores bæredygtige hverdagsløsninger i Danmark, lyder det fra Ines von Jagemann, medlem af Tchibos Digitale Direktion og ansvarlig for virksomhedens digitale afdeling.

Annonce
Annonce

En frontløber med ambitioner

Tchibos satsninger på bæredygtighed indbragte virksomheden den prestigefyldte tyske Sustainability Award for mest bæredygtige storvirksomhed i 2016.

Hos Tchibo hviler man ikke på laurbærrene, men fortsætter ufortrødent arbejdet mod målet, som er 100 % bæredygtighed. En af milepælene på vejen er et farvel til plastemballage, som fra 2020 bliver erstattet af FSC-certificeret pap og karton, både hvad angår produktindpakning eller emballering af forsendelser til kunder.

Fra fiskenet til bademode

De fire forretningsområder ’økologisk bomuld’, ’bæredygtig kaffe’, ’ansvarsfuldt skovbrug’ og ’genbrug og reducering af affald’ er centrale for Tchibo.

Blandt andet arbejder Tchibo med indsamling af nylonaffald som fiskenet og stofrester fra affaldsdepoter og verdenshavene, som virksomheden renser og omdanner til regenereret nylon og anvender i sports- og bademode. De genanvendte tekstilfibre sparede i 2018 miljøet for 211.327 kilo CO2 – lige så meget som en bil ville udlede, hvis den kørte 31 gange rundt om Jorden.

Tchibo sparer desuden gennemsnitligt 434 liter vand ved fremstillingen af en t-shirt med økologisk bomuld, og i 2018 sparede Tchibo således hvad der svarer til 198 millioner badekar fyldt med vand ved brug af økologisk bomuld.

I 2012 lancerede Tchibo træningsprogrammet Tchibo Joint Forces, som hjælper kaffebønder med at dyrke kaffe på en mere økonomisk, økologisk og socialt ansvarlig måde. I dag har 35.000 kaffebønder har fået hjælp til at omstille sig til bæredygtig dyrkning via Tchibo Joint Forces.

 

Annonce
Annonce

Forventning om dansk succes

Tchibos bæredygtige linje stemmer godt overens med danske forbrugeres stigende interesse for at leve bæredygtigt. Ifølge en analyse foretaget af Retail Institute Scandinavia spiller produkters og virksomheders bæredygtighed en vigtig rolle for 74 % af danskerne.

Ifølge Tchibo selv har virksomhedens danske webshop fået en god start, og det tegner godt, mener Ines von Jagemann.

Det danske marked har taget rigtig godt imod os, og vi har store forventninger til den efterspørgsel, der er, når det gælder bæredygtige produkter. Siden vi lancerede webshoppen i Danmark, kan vi se, at de bæredygtige produkter har været meget populære, så vi kan virkelig mærke, at vi rammer rigtigt hos de danske forbrugere. Udfordringen er selvfølgelig stadig at få opbygget et kendskab på niveau med Tyskland og vores andre europæiske markeder, men nu er vi her, og det ser lovende ud, fortæller hun.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!