Boozt vækster med 29 procent – lukker dog fysisk butik

Nåede omkring 493 mio. kroner



Den store modeplatform Boozt fremlægger i dag sine tal for første kvartal af året.

De første tre måneder af året har budt på en stabil vækst på 29 procent, og omsætningen landede således på 712 mio. svenske kroner, hvilket svarer til omkring 493 mio. danske kroner.

Driftsresultatet var imidlertid negativt og sluttede på -21 mio. svenske kroner (EBIT), sammenlignet med SEK -6,4 mio. sidste år.

– Bruttomarginen var fortsat under pres fra salget af lageroverskud fra efteråret/vintersæsonen 2018, hvilket gælder for branchen generelt. Konsekvensen af det foregående år blev delvist opvejet af, at vi havde et større lager af kampagnevarer, hvilket resulterede i en bruttomargin på 1,3 procentpoint lavere end sidste år, siger selskabets administrerende direktør, Hermann Haraldsson, i en kommentar til rapporten og tilføjer:

– Nøgletallene for driftsomkostningerne blev negativt påvirket af den lavere gennemsnitlige ordreværdi, som delvis blev opvejet af lavere anskaffelsesomkostninger for nye kunder. Dette bidrog til et lavere justeret driftsresultat på 7 mio. svenske kroner, sammenlignet med året før, hvoraf halvdelen er relateret til den fysiske Beauty by Boozt butik i København.


“Stort potentiale i Booztlet”

Boozt meddeler også, at den gennemsnitlige ordreværdi er faldet i 1. kvartal på grund af flere returvarer, men samlet set kommer udviklingen til at være som forventet.

Selskabets nye kategorier, Sport og Beauty, oplever samtidig stærk vækst, og Hermann Haraldsson siger, at han er meget forventningsfuld, når det kommer til virksomhedens online-outlet Booztlet.com.

– Vi investerer mere i Booztlet.com, både hvad angår personale og marketing. Dette, sammen med vores erfaring med at have bygget Boozt.com op til en førende modedestination, bør give resultater. Booztlet.com er stadig på et tidligt stadie, og vi tror, at der er stort potentiale.


“Flagskibsbutikken reducerer lønsomheden

De fysiske butikker synes imidlertid ikke at leve op til forventningerne.

– Vores fysiske flagskibsbutik fortsætter med at reducere rentabiliteten, men gør fremskridt. Derudover har vi besluttet at lukke vores mindre fysiske butik, Beauty by Boozt, i Roskilde for yderligere at begrænse det andet segments tab i fremtiden, siger Hermann Haraldsson.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest