Boozt’s opsummering af 2018

Lang sommer og en fysisk butik, der trak ned



Tidligere i år delte Boozt sine tal for sidste års fjerde kvartal, hvor salget overskred alle forventninger. Med en samlet omsætning på 2,8 mia. svenske kroner (2. mia. danske kroner) for hele året og 90.000 nye kunder i december, var Boozt velfornøjet.

Nu har virksomheden også offentliggjort sin årsrapport for 2018, som afslører en mere detaljeret oversigt over sidste år.

Alt i alt beskriver Boozt 2018 sådan: Et år der gik meget op, og lidt ned.


Højdepunkter i 2018

Boozt AB-koncernen driver Boozt.com, butikken Booztlet og Beauty by Boozt.

De to sidstnævnte har i alt tre tilknyttede fysiske butikker, der ligger i Danmark. Her er sidste års højdepunkter:


38 procent vækst
Mere vækst end forventet, som selskabet mener kommer fra det rigtige sortiment til den rette pris, og er blevet krævet af konkurrencesituationen.


Opbygget nordisk outlet online
Booztlet steg mere end 100 procent i 2018 og forbedrede driftsmargenen, hvilket afdækkede det store potentiale i outlet-segmentet.

I 2019 er dette et forretningsområde, der skal styrkes yderligere. Målet for Boozt er at blive en førende aktør i outlet-segmentet.

– Vi mener, at kategorierne, herunder vores nordiske outlet Booztlet, vil drive væksten fremad. Derudover forventer vi, at den hurtigt voksende kategori ”Mann” og den relancerede børnekategori skal bidrage til yderligere vækst i det kommende år, siger Hermann Haraldsson, medstifter og general manager for Boozt, i en kommentar til rapporten.


Udvidet lagerkapacitet inden Black Friday-succes
Der er nu i alt 250 robotter med 250.000 kasser på Boozt butik efter selskabets seneste udvikling af AutoStore, som blev afsluttet i begyndelsen af ​​november før Black Friday-weekenden.

Black Friday ​​var igen en stor succes, hvor alle systemer stod distancen, og det lykkedes at håndtere den høje trafik på webstederne.


Forstærket sports-kategori
Lanceringen af ​​Adidas- og Reebok-mærkerne i slutningen af ​​2018, sammenfaldende med genoptagelsen af ​​kategorien Sport, bidrog til et bredere udvalg på Boozt.com.

Alt fra velkendte mærker som Puma, New Balance og Peak Performance til niche-mærker med nordiske rødder, har styrket Sport-kategorien.


Boozt.com som en skønheds-destination
I 2018 voksede skønhedskategorien hurtigt på Boozt.com, hvor selskabet accelererede lanceringen af ​​over 90 nye internationale og nordiske mærker.

I løbet af året åbnede de også deres fysiske flagskibsbutik ”Beauty By Boozt” i København.


Fysisk butik tabte mere end forventet
Men der har også have været nogle udfordringer undervejs.

Èn af dem var selvfølgelig det usædvanlige vejr, der prøgede store dele af Norden. En kold vinter efterfulgt af en usædvanlig lang sommer er noget Boozt, som mange andre spillere og industrier, mærkede negativt på resultatet.

Desuden har deres ovennævnte fysiske satsning reduceret selskabets tal, da flagskibsbutikkens tab viste sig at blive dobbelt så højt som forventet. Ifølge selskabet er det en høj prioritet at reducere disse tab i 2019.

– Driftsresultatet var svagere end vi oprindeligt havde forventet, men da tilstrømningen af nye kunder var større end nogensinde, og vores vækst var mere end dobbelt så høj som markedets, var året samlet set godt. Vi er trods alt kommet for at blive, og vi må derfor acceptere, at rentabiliteten ikke følger en lige linje, siger Hermann Haraldsson.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest