Den første kunde-til-kunde-basar i Danmark

 

Nicehair.dk tænker ud af boksen. Vi har talt med CEO, Hans Tosti og Tonny Bruun, kommerciel direktør

Annonce

De fleste forbinder webbutikker og almindelige detailbutikker med salg af produkter til en forbruger.

Men nu gør den webbaserede detailforretning Nicehair.dk op med den tilgang.

Den 30. juni forvandles DGI-Byen nemlig, kvit og frit, og stilles til rådighed for sine kunder, så de kan få en stand, hvor de kan sælge overskydende skønheds- og kosmetikprodukter.

Det minder dermed om en basar – bare med den forskel, at der ikke skal betales for at udstille.

Tonny Bruun, kommerciel direktør i Nicehair, er begejstret. Han udtaler til Ehandel.dk:

- Det var rigtig fedt at se og møde nogle af de mange mennesker, vi er i dialog med hver dag på vores sociale medier og på vores onlineauktioner. Det føles som et stort skulderklap, når så mange har lyst til at handle beauty-produkter med os og hinanden, og det giver os blod på tanden til at arrangere noget lignende i fremtiden.

Konceptet møder også anerkendelse fra andre i branchen.

Ifølge Henrik Theil, der er kommunikationschef hos brancheforeningen FDIH og ekspert i detail og webshoptendenser, er Nicehairs tiltag nytænkende og unikt i Danmark:

Annonce

- Det passer godt ind i tidens trend, men det er helt nyt, at en virksomhed skaber en platform, hvor kunder kan sælge egne produkter til andre kunder til en basar. Flere webbaserede virksomheder er for nylig begyndt at gå mere i retning af de traditionelle detailvirksomheder, der har den fysiske dimension ved kundeoplevelsen som et stærkt kort. Den del er webshops ved at indarbejde i deres forretning, fordi kunderne også kan have behov for den direkte kontakt og rådgivning,” forklarer Henrik Theil.


Der er forretning i det   

Det kan virke som om, at Nicehair.dk saver den gren af, virksomheden sidder på, når den lader kunderne sælge til hinanden.

Men ifølge Henrik Theil giver det endnu mere retur.

- Nicehair.dk rammer kundeloyalitet og videndeling. Kunderne har jo i baghovedet, at Nicehair.dk stillede rammerne for basaren til rådighed. Samtidig deler de ud af den ekspertviden, som virksomheden besidder, og som kunderne kan drage nytte af og huske, når der skal købes nyt, forklarer Henrik Theil.

Manden bag ideen glæder sig til at opleve en summende basar i DGI-Byen.

– Vi er et brandfællesskab, hvor vi meget gerne vil være tæt på vores kunder. Vi har en stor involvering på Facebook med blandt andet vores live-auktioner, og vi har faktisk fået idéen om basaren delvist fra vores kunder på Facebook, der har efterlyst et fysisk forum, hvor de kan udveksle produkter, forklarer Hans Tosti, der er CEO hos Nicehair.dk.

Ifølge direktøren er der allerede en række Facebook-grupper, hvor kunderne forsøger at parre hinandens overskydende produkter, og den markedsplads er detailforretninger og webshops også inde på.

Men hvad er fremtidsperspektivet?

- Vi har ikke rigtig nogle planer endnu, konkret på basar, men vi arbejder altid med at få eksisterende og nye kunder i dialog. Vi har f.eks. lige nu en kæmpe stand på Roskilde Festival, hvor vi inviterer gæsterne ind til at få lagt en makeup og få frisket håret op, afrunder Hans Tosti til Ehandel.dk.

 

Foto: Tonny Bruun og Hans Tosti