"Det har ikke været nemt at finde en løsning, der
virker godt nok, men som samtidig ikke bliver for avanceret"
For en måned siden meddelte H&M, at de vil introducere
tekniske løsninger i løbet af året, hvilket – i overensstemmelse med deres omnichannel-strategi
– vil gøre det lettere for kunden at handle online og i butikker.
Modegiganten har blandt andet lanceret og udvidet Click
& Collect og In-Store Mode, hvor kunder i udvalgte butikker kan bruge H&M-appen
som et digitalt shoppingværktøj til at se, hvilke produkter, der er tilgængelige.
Ifølge kæden vil de i 2019 "fremskynde deres transformation og drage fordel af de muligheder, der bliver skabt af modeindustriens digitalisering".
- Vi udruller digitale funktioner og tjenester for at tilbyde modeentusiaster en inspirerende og gnidnigsfri shoppingoplevelse, i overensstemmelse med vores omnichanel-strategi, siger Fredrik Olsson, adm. Direktør hos H&M, i en pressemeddelelse.
Færre returvarer
Men i takt med den stigende popularitet af onlineshopping, er antallet af returvarer også stigende, hvilket er én af de store udfordringer ved e-handel.
H&M er dog rustet til fremtiden og investerer i en ny digital løsning for at reducere returvarer fra netkøb.
Tøjkæden tester lige nu en ny app, der gør det muligt for kunden at "prøve" beklædningen på mobilen.
I omkring to år har H&M arbejdet med kunstig intelligens
med det formål at lette kundens købsbeslutning, fortæller H&M’s
forretningsudviklingschef, Daniel Claesson.
Ifølge ham, har det ikke været nemt at finde en løsning, der virker godt nok, men som samtidig ikke bliver for avanceret.
Prøv dit tøj virtuelt
Den nye app har fået navnet: "Perfect fit".
Ideen er, at kunden skal producere en digital avatar af sig
selv ved at tage nogle billeder af sin krop i forskellige vinkler.
Derefter kan kunden prøve H&M’s tøj og se, hvordan beklædningen passer til avataren. På den måde kan kunden få en bedre ide om, hvordan beklædningen vil sidde på kroppen, selv før den er bestilt.
- Vi arbejder med det her for at undersøge, om kunden er klar, og hvor godt det virker, siger Daniel Claesson.
Foto: Daniel Claesson og Frederik Olsson fra H&M