H&M: Ny AI-app skal reducere antallet af returvarer ved onlinekøb

“Det har ikke været nemt at finde en løsning, der virker godt nok, men som samtidig ikke bliver for avanceret”



For en måned siden meddelte H&M, at de vil introducere tekniske løsninger i løbet af året, hvilket – i overensstemmelse med deres omnichannel-strategi – vil gøre det lettere for kunden at handle online og i butikker.

Modegiganten har blandt andet lanceret og udvidet Click & Collect og In-Store Mode, hvor kunder i udvalgte butikker kan bruge H&M-appen som et digitalt shoppingværktøj til at se, hvilke produkter, der er tilgængelige.

Ifølge kæden vil de i 2019 “fremskynde deres transformation og drage fordel af de muligheder, der bliver skabt af modeindustriens digitalisering”.

– Vi udruller digitale funktioner og tjenester for at tilbyde modeentusiaster en inspirerende og gnidnigsfri shoppingoplevelse, i overensstemmelse med vores omnichanel-strategi, siger Fredrik Olsson, adm. Direktør hos H&M, i en pressemeddelelse.

Færre returvarer

Men i takt med den stigende popularitet af onlineshopping, er antallet af returvarer også stigende, hvilket er én af ​​de store udfordringer ved e-handel.

H&M er dog rustet til fremtiden og investerer i en ny digital løsning for at reducere returvarer fra netkøb.

Tøjkæden tester lige nu en ny app, der gør det muligt for kunden at “prøve” beklædningen på mobilen.

I omkring to år har H&M arbejdet med kunstig intelligens med det formål at lette kundens købsbeslutning, fortæller H&M’s forretningsudviklingschef, Daniel Claesson.

Ifølge ham, har det ikke været nemt at finde en løsning, der virker godt nok, men som samtidig ikke bliver for avanceret.

Prøv dit tøj virtuelt

Den nye app har fået navnet: “Perfect fit”.

Ideen er, at kunden skal producere en digital avatar af sig selv ved at tage nogle billeder af sin krop i forskellige vinkler.

Derefter kan kunden prøve H&M’s tøj og se, hvordan beklædningen passer til avataren. På den måde kan kunden få en bedre ide om, hvordan beklædningen vil sidde på kroppen, selv før den er bestilt.

– Vi arbejder med det her for at undersøge, om kunden er klar, og hvor godt det virker, siger Daniel Claesson.

Foto: Daniel Claesson og Frederik Olsson fra H&M

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest