“It was the best of times, it was the worst of times”

Jim Hagemann Snabe, Bestyrelsesformand i A.P Møller Mærsk og Siemens AG, fortæller om det historiske vendepunkt, hvordan murens fald i 1989, og skabelsen af World Wide Web, har skabt nutidens muligheder og udfordringer.

Dagen står ikke i litteraturens tegn, men ikke desto mindre er Charles Dickens med på scenen, da Jim Hagemann Snabe, Bestyrelsesformand i A.P Møller Mærsk og Siemens AG, troværdigt starter ballet i Øksnehallen, København, til årets Ehandelskonference.

I en verbal tidsmaskine bliver salen ført 160 år tilbage i tiden: ”It was the best of times, it was the worst of times” - sådan indleder den garvede bestyrelsesformand sit oplæg. Et meget kendt uddrag fra Charles Dickens litterære mesterværk: ”A Tale of Two Cities” fra 1859.

Annonce

Jim Hagemann Snabe adresserer et historisk vendepunkt, som ifølge ham, har skabt grundlaget for de muligheder og udfordringer, virksomheder står overfor i dag.

Berlinmurens fald gav genlyd i hele Europa, da øst og vest atter kunne mødes i omfavnelse – den kolde krig sluttede, og handelsmæssigt blev verden dobbelt så stor. Globalisering og vækst blev summende begreber.

På samme tid, i Genève, opfandt man World Wide Web. Det blev til en infrastruktur, og en protokol, der skabte fundamentet for den teknologiske udvikling, vi ser i dag.


Kun de paranoide overlever

På mange måder er året 1989 et inflection point: Et punkt i et marked, hvor vilkårene for det marked ændrer sig med en faktor 10 eller mere – helt nye grundvilkår. Man bliver nødt til at gentænke hele sit forretningsgrundlag, fortæller Jim Hagemann Snabe til en næsten åndeløs sal, der edderspændt venter på den næste pointe og historiske parallel.

Ifølge Jim H. Snabe vil enhver virksomhed komme ud for sådan et ”punkt”, og når det sker, skal man være agil – ellers bliver man irrelevant. En reference fra stifter og forhenværende CEO hos Intel, Andy Grove, fra bogen: "Only the paranoid survives".

Og det er noget, som Jim Hagemann Snabe tilslutter sig – eksempelvis fordi, at vilkår for succes ændrer sig radikalt, og hele tiden.

Men kan det være rigtigt, at hvis man har succes, er man rent faktisk dømt til at miste den på ét eller andet tidspunkt ved at løbe ind i et såkaldt inflection point?

Du kan selvfølgelig helt undgå at få succes – det er én måde at komme udenom på, siger bestyrelsesformanden med et grin.

Annonce

En anden tilgang er, at virksomheden skal være opmærksom på at holde øje med disse ”punkter” og opstøve eller udvikle en evne til at forandre og genopfinde, imens tingene går godt.

Det er én af de mest vanskelige ledelsesmæssige opgaver of all time. Den klassiske frase er: ”If it ain’t broken, don’t fix it”. Personligt tror jeg mere på: ”If it ain’t broken, consider fixing it,” kommenterer Jim H. Snabe.


"Data er det nye olie"

Der er sket mange ændringer i brugen af data, og i nutidens billede ser vi også flere legislative murer, som sætter højere krav til virksomhederne, herunder både den forholdsvis nye GDPR-lovgivning samt hele SCA-miseren.

Data er, ifølge Jim H. Snabe, blevet det nye olie. Men hvad gør vi med alt den her data?

I virkeligheden påvirker vi (virksomheder) menneskers indstillinger og præferencer. I gamle dage gjorde vi det via en computer, i dag har vi software installeret på mobiltelefoner. De fleste har mobilen med sig rundt, og derfor ved vi næsten alt om vores kunder, fortæller bestyrelsesformanden.

Mange har efterhånden også højtalere i hjemmet, og her fortsætter debatten om, hvorvidt de små, intelligente maskiner opfanger andet, end hvad brugeren beder om.

Jeg spurgte Alexa for nylig: ”Hører du hele tiden, hvad jeg siger? Hun svarede mig: ”Jeg lytter kun, når jeg hører nøgleordet: Alexa. ”Men hvordan hører du så, hvad jeg siger nu?  – og så henviste hun mig til nogle juridiske sider på internettet, fortæller Jim H. snabe til en grinende sal.


Hvem vinder?

Platforme vinder… Hvis man kigger på markedsværdi, har Amazon eksempelvis vokset Wallmart over hovedet med tre gange så meget – og platformen accelererer stadigvæk.

Platforme skaber værdi, fordi de skaber monopoler. Seks af verdens mest værdifulde virksomheder er platformsvirksomheder, fortæller Jim H. Snabe.

Så vi har data, og vi har platforme. Nu blander den kunstige intelligens sig også, og sørger for at værdien bliver endnu højere. Kunstig intelligens fødes af data, og algoritmer lærer væsentligt hurtigere, end vi mennesker gør, kommenterer han yderligere.

Investeringer inden for AI er også begyndt at skyde i vejret. I bystyret Shanghai har man eksempelvis lagt 15 milliarder dollar på bordet til udvikling.

Helt overordnet set vinder ”online” – og e-handlen. Mange tror, det er på grund af de nye former for teknologi, men Jim H. Snabe er helt overbevist om, at det er grundet bekvemmelighed.

Jeg har nyligt været i Kina med Mærsk-bestyrelsen – hvis en virksomhed leverer et produkt, og det tager mere end 12 timer, er det fuldstændig uden for konkurrenceevne. I Kina er det nemlig muligt at bestille noget før kl. 22 om aftenen, og modtage sin ordre næste morgen – uanset hvor i Kina, man bor. Det er selvfølgelig også et væsentligt mindre areal, end Danmark, fortæller Jim H. Snabe med et skævt smil.

Så Kina vinder også!

Kina har det største antal mobile brugere samt de mest avancerede platforme. De er langt fremme og langt foran og bliver nemt verdens største forbrugermarked. Endnu en anekdote fra det kinesiske landskab trænger sig på fra den garvede Mærsk-mand:

Èn af mine kollegaer skulle på Starbucks og købe kaffe – først prøvede han sig med kontanter, og så tog han kreditkortet frem. Det endte med, at han fik sin kaffe gratis og blev nærmest grint ud af butikken på grund af de meget ”gammeldags” betalingsmetoder.

Og det er jo selvfølgelig også rigtig smart, og moderne, alt sammen. Men hvad kan udfordringerne være med den nye teknologi?


Intelligent brug af intelligent teknologi

I min optik er det forretningsmodellen, der er skæv. Det er okay at påvirke, men i dag er det svært at finde ud af, hvornår man bliver påvirket – hvornår er det reklame, og hvornår er det en nyhed? Vi har mistet vores privatliv, og det synes jeg ikke er i orden, forklarer Jim H. Snabe.

”Lad os antage, at posthusene begyndte at åbne de breve, vi sendte til hinanden. Det ville jo være et fuldstændig bizart scenarie. Men er det ikke lidt dét, der foregår på den digitale scene”, spørger han retorisk salen.

Hvorfor accepterer vi noget, der er utænkeligt i den fysiske verden, i den digitale? Alt det her får mig til at tænke på, hvordan vi håndterer den nye teknologi, vi har fået i hænderne, kommenterer han.

Ifølge Jim H. Snabe er vi ikke omhyggelige nok, men hvordan får vi ændret denne brug? Mærsk-formanden stiller sig selv tre grundlæggende spørgsmål:

  1. Hvordan udnytter vi data, uden at miste privatliv?
  2. Hvordan skaber vi platforme, uden at skabe monopoler?
  3. Hvordan udnytter vi AI, uden at vi mister kontrollen?

Mit svar er lederskab! Jeg tror på, at der er mulighed for at differentierer sig ved at tage afstand til disse ting – og bruge teknologien til at løse relevante problemer, kommenterer han.


Hvor er jeres Central Park?

En del af problemet i dag, ifølge Jim H. Snabe, er også, at vi har forkerte antagelser. Disse holder os på det gamle spor og gør os irrelevante.

Fremtiden er eksponentiel og ukendt. Vi skal udfordre vores antagelser, mener han. Han mener også, at vi har forkerte planer. På visse områder skal vi eksperimentere mere – vi skal smide planerne væk. Frigør kreativiteten, plæderer han.

Hver gang Jim H. Snabe er i New York, går han forbi Central Park. Dét, han lægger allermest mærke til er mennesker, der holder i hånden, i stedet for at holde deres mobiltelefon. Mennesker, der kigger op i himlen, i stedet for ned i en skærm.

Jeg lover jer - de tænker større tanker, end dem, der render rundt midt inde i byens gader og uregerlige trafik. Så hvor er jeres Central Park?

Han tilføjer:

Industrialiseringen har også lært os at tænke i planer, men vi er mere kreative end dét! Vi er også begyndt at tro, at globalisering er noget skidt – vi bygger murer igen – mange føler sig hægtet af, usikre på hvad fremtiden byder. Det er ikke teknologien, der bestemmer, hvor vi ender henne. Det er os, der styrer, hvor den skal bære os hen.

Men Jim H. Snabe er positivt stemt over for fremtiden, og i sin afrunding refererer han igen til det kendte Dickens værk: “A tale of two cities”:

“I see a beautiful city and a brilliant people rising from the abyss”.