Japansk e-handels-milliardær med månefeber

Har købt samtlige billetter til rumrejse.

Tesla-grundlægger Elon Musks rumfartsselskab ”SpaceX” er i fuld gang med at planlægge en tur ud i rummet, som har til formål at lægge vejen forbi månen. Billetterne til den himmelhøje tur, som er de første af sin slags, er nu købt.

Annonce

Opkøbet kommer fra den japanske milliardær Yusaku Maezawa, der har skabt sin formue gennem e-handel. Ifølge nyhedswebstedet "The Verge" har Maezawa grundlagt "ZoZotown", som er Japans største e-handel inden for modeindustrien  – han er vurderet til en formue på næste tre milliarder dollars af Forbes.

Et kunstnerisk selskab

E-handel-guruen Maezawa håber, at rumrejsen allerede kan finde sted i år 2023, men det er ikke helt nok, at han har sikret sig pladsen som den allerførste passager. Han ønsker nemlig selskab af både kunstnere og andre kreative mennesker på sin tur.

- Jeg vil ikke have sådan en fantastisk oplevelse for mig selv. Det ville være lidt ensomt. Jeg kan ikke lide at være alene, så jeg ønsker at dele disse særlige oplevelser og ting med så mange mennesker som muligt. Derfor vælger jeg at rejse til månen akkompagneret af kunstnere, udtalte Maezawa under pressekonferencen, der blev afholdt med Musk for at annoncere rumrejsen.

I forlængelse af det nøje udvalgte selskab burde man have haft mistanke om et lurende kunstprojekt. Rumrejsen har fået tilnavnet #dearmoon, som man allerede kan læse mere om på en dedikeret hjemmeside.

Hvad billetterne til månen har kostet er hemmelig information, men rumfartsprojektet er anslået til at have kostet fem milliarder dollars, når det er færdigudviklet.

Kilde: Space.com