Jollyroom indkasserer millionbøde for systematisk vildledende markedsføring

Risikerer yderligere bøder, hvis virksomheden ikke overholder forbud.

Den svenske patent- og markedsdomstol har idømt virksomheden Jollyroom en bøde på 1,5 millioner svenske kroner (lidt over 1 million danske kroner) i ”markedsforstyrrelsesafgift”. Det skriver den svenske forbrugerstyrelse i en pressemeddelelse.

Jollyroom er flere gange blevet kritiseret af den svenske forbrugerstyrelse for vildledende prismarkedsføring. Efter at være blevet spist af med løfter om bod og bedring et par gange valgte forbrugerstyrelsen for nylig at trække Jollyroom i retten for at komme problemet til livs.

Annonce

Vi mener, at Jollyroom bedrager forbrugerne ved at markedsføre varer som billigere, selv om prisen egentlig slet ikke er sat ned. Virksomheder, der gør sådan, narrer kunderne ved at fremhæve tilbudspriser og spiller på vores ønske om at gøre en god forretning. Det er ulovligt og unfair, både imod forbrugerne og andre virksomheder, som følger reglerne, udtaler Pär Magnusson, procesrådgiver for den svenske forbrugerombudsmand, i pressemeddelelsen.

Ifølge domstolen har Jollyroom systematisk og i vidt omfang markedsført varer som værende på tilbud, selv om de pågældende varer slet ikke var billigere end normalt. Domstolen påpeger desuden, at Jollyroom har nået mange forbrugere med den vildledende markedsføring, og at virksomheden ikke har været i stand til at bevise, at priserne var sat ned.

Vildledende prismarkedsføring på næsten alle produkter

I den 71 sider lange dom fastslår den svenske forbrugerombudsmand, at Jollyrooms vildledende markedsføring har været så omfattende, at den har påvirket konkurrenterne negativt og skadet de svenske forbrugeres tillid.

Den groft utilbørlige prismarkedsføring har været særdeles omfattende og har, så vidt det har kunnet udredes, omfattet fejlagtige påstande om tilbudspriser på nærmest samtlige produkter, som Jollyroom markedsførte på hjemmesiden, lyder det i dommen.

Dommen indeholder blandt andet en udspecificering af ord og udtryk som f.eks. ”sale” ”deals”, som Jollyroom fremover har forbud mod at bruge, hvis prisen på en vare ikke er væsentligt lavere end normalt.

Virksomheden har også fået forbud mod at bruge ord som "lagertømning", hvis der ikke er tale om et egentligt slutsalg af hele virksomhedens varelager eller en klart afgrænset del af dette.

Desuden forbyder domstolen Jollyroom at angive fejlagtige normalpriser, rabatsatser og rabatbeløb.

I tilfælde af overtrædelse risikerer Jollyroom en bøde på 3 millioner svenske kroner for hvert punkt, der overtrædes.

Annonce

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!