Matas høster i tørken – onlinesalget oppe med 300 procent

”Danskerne har haft behøv for Matas”.

Vækst og et solidt resultat. Sådan står det skrevet i den netop udgivet årsrapport fra Matas.

I rapporten fremgår det, at virksomheden realiserede en samlet omsætning på 3.688,5 millioner kroner for regnskabsperioden 2019/20.

Annonce

Det er en stigning på 4,2 procent, sammenlignet med forrige periode.

Indtjeningen landede på 517,9 mio. mod 548,6 mio. sidste år, og årets resultat efter skat udgjorde 206 millioner kroner.

Ifølge ledelsen har pandemien påvirket årets resultat negativt med omkring 50 millioner kroner i tabt omsætning.

I lyset af corona-pandemien er årets resultat tilfredsstillende. Vi havde kurs mod at indfri vores vækst- og resultatforventninger da corona-krisen ramte og omsætningen faldt med 50 mio. kroner i løbet af få uger. Samtidig er vi bevidste om, at vi trods alt blev ramt i den lette ende af skalaen sammenlignet med andre dele af detailhandlen, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas A/S.

Men til gengæld er salget eksploderet online. I fjerde kvartal steg onlinesalget på matas.dk med 85 procent og onlinehandlen, inklusiv Firtal, udgjorde 19,3 procent af salget.

Corona-nedlukningen påførte Matas et umiddelbart og mærkbart tab, men samtidig stod vores samfundsrolle krystalklar: Danskerne har haft behov for Matas på en anden måde end normalt under krisen. Vi har holdt de allerfleste butikker åbne gennem hele perioden og vores nethandel er eksploderet.


En omsætning på 4 milliarder

De sundhedsmæssige, økonomiske og strukturelle effekter af COVID-19 pandemien er alvorlige og kan potentielt være ganske omfattende og have langvarige konsekvenser for forbrugeradfærden og samfundet generelt.

Den aktuelle usikkerhed omkring detailhandlen og den økonomiske udvikling er derfor forhøjet.

Annonce

På denne baggrund har Matas-koncernen valgt ikke at fastlægge specifikke finansielle forventninger til regnskabsåret 2020/21.

Mere langsigtet er de finansielle ambitioner, frem mod 2022/23, en samlet omsætning på omkring 4 milliarder kroner samt en underliggende, positiv omsætningsvækst, fremgår det i rapporten.