Index: Nødvendige Indkøb bliver digitale – stiger med 200 procent

Vil ikke dække faldet i detailsalget.

Shoppingvaner ændres globalt såvel som i de enkelte lande og regioner, som et resultat af COVID-19-pandemien og begrænset personlig mobilitet.

Det viser det seneste Shopping Index for 1. kvartal 2020, som Salesforce netop har frigivet.

Annonce

De aktuelle data viser, at verden kun er i begyndelsen af ​​overgangen til en ny, normal tilstand, hvor forventningerne er, at andelen af ​​køb online fortsætter med at stige.

Vi vil se en fortsat stigning i digital handel, når folk søger online, for at imødekomme deres efterspørgsel. Imidlertid vil den digitale handels opsving i trafik og salg sandsynligvis ikke være i stand til at dække det betydelige fald detailsalget nu oplever, siger Lars Grønkjær, detailekspert hos Salesforce.

Nedenfor kan du læse nogle udvalgte resultater fra indekset.


1. E-handlen stiger
E-handelsindtægter steg med et gennemsnit på 20 procent i Q1 2020 mod 12 procent i 2019. I Norden var stigningen mest dominerende. Trafikken inden for e-handlen steg globalt med 16 procent, og forbrugerne brugte i gennemsnit 4 procent mere på deres web-besøg i 1. kvartal 2020.

2. Nødvendige varekøb bliver digitale
Der har været en markant stigning i den digitale efterspørgsel på mad og produkter til personlig pleje – faktisk hele 200 procent i perioden fra den 10-20 marts. Niveauet fortsatte derefter med at stige i resten af ​​kvartalet.

3. Download-in-store viser sammenhæng med øget omsætning
Netbutikker, der tilbyder download-in-store, øgede deres digitale indtægter med 27 procent i løbet af kvartalet, sammenlignet med 13 procent for dem, der ikke tilbyder. Fra den 10.marts til den 20. marts steg omsætningen for netbutikker, der tilbyder download-in-store, med 92 procent. Websteder uden dette tilbud steg kun med 19 procent i samme periode.

4. AI skaber fortsat værdi
Af de forbrugere, der købte et produkt, som blev anbefalet via AI-baserede produktanbefalinger, steg ordreværdien med 26 procent.

5. Møbler, motionsbeklædning, legetøj og spil steg kraftigt
Onlinekøb af ikke-væsentlige varer steg også globalt i 1. kvartal 2020. De digitale indtægter, med henblik på varer til hjem og interiør, steg med 51 procent, træningstøj med 31 procent og leg og spil med 34 procent, sammenlignet med samme periode i 2019.

Annonce

6. Mobiltelefonen dominerer e-handlen
I de nordiske lande steg brugen af ​​mobiltelefoner, til både at besøge og bestille fra netbutikker, fra 48 procent til 55 procent, hvor de resterende besøg og ordrer blev foretaget fra PC eller iPads.