Ny, intelligent Nike-app kan bidrage til færre returvarer

Skal finde kundernes perfekte skostørrelse

Annonce

Tidligere på året skrev Ehandel.dk om en helt
ny, selvsnørrende basketballsko fra Nike, som først blev testet af
basketballspiller Jason Tatum.

Den unikke ved skoen, som snart kommer til salg for den almene befolkning, er, at den kan snøres og tilpasses fodens pasform ved hjælp af en telefon-app.

– Sholaces: you had a good run. But we think we may have finally bettered you, skrev virksomheden i en pressemeddelelse på Nike.com.

Annonce

LÆS OGSÅ: Nike lancerer højteknologisk sko


Scanner fødderne med mobilkamera

Nu lancerer
sportsgiganten endnu en teknologisk satsning inden for samme område i form af
en scanningsløsning kaldet Nike Fit. 

Også dette system skal
integreres i en app på telefonen og analyserer herfra kundernes fødder med
kunstig intelligens og maskinindlæring – alt dette for at finde den perfekte
størrelse i hver eneste Nike sko. 

Konceptet vil både forbedre, hvordan Nike designer, producerer og sælger sko og kan endvidere reducere et unødigt stort antal af returvarer. 


Hvilken størrelse?

Ifølge Nike går 60 procent af os alle, på ét eller andet tidspunkt, med den forkerte skostørrelse.

- Et øjeblik, vi alle står overfor er, når vi skal købe et par nye sko og spørger os selv: "Hvilken størrelse bruger jeg?" Det er her, Nike Fit kommer ind i billedet. Når du vælger din størrelse, vil der figurere et valg om at prøve Nike Fit, skriver Nike på sin hjemmeside.


Færre returvarer og mindre fragt

Ved hjælp af kameraet
på en smartphone skal Nike Fit kunne scanne kundens fødder på ganske få
sekunder. Det unikke ”fodspor” kan således gemmes i den pågældende kundes Nike-profil,
så det er klar til næste indkøbssession.

Når fødderne er scannet, får kunden de bedste forslag og tilbud til netop sine fødder - uanset om han eller hun handler online eller i en butik. 

- En mere præcis pasform kan bidrage til alt fra mindre fragt og færre returer til bedre ydeevne, skriver Nike.