Nye tal fra Shipmondo – en stigning på 244 procent

”Endnu flere danskere bliver trygge ved at handle online”.

Fragtportalen Shipmondo har kigget ind i de seneste tal, der samler alle større transportører som GLS, PostNord, dao, Bring mfl.

De mange data er baseret på mere end 30.000 virksomheder, og tendenserne er klare: Hjemmelevering boomer, og ordrer fra webshops stiger markant.

Annonce

Følgende tal sammenligner uge 10, ugen før lock-down, og uge 14, ugen lige inden påske:

Der har været en 82 procent stigning på ordrer importeret fra webshops (indikerer en kraftig vækst i antal ordrer lagt på webshops). Endnu vildere er tallene for andelen af hjemmeleveringer, hvor der er enorm vækst - hele 244 procent. Omvendt oplever vi et stort fald på erhvervspakker, siger medstifter af Shipmondo, Hung Ho.

Shipmondo ser flere årsager til de massive stigninger:

  1. Coronavirussen har fået kunderne til efterspørge hjemmelevering for at undgå pakkeshops og fysisk kontakt. Forbrugsmønsteret er brudt - fysisk til online.
  2. Danskerne handler "lokalt" på danske webshops for at støtte og sikre hurtig levering - ikke fra udlandet
  3. Flere webshop markedsfører muligheden for hjemmelevering
  4. Transportørerne giver også bedre mulighed for at modtage pakkerne sikkert - bl.a. tilbyder flere fuldmagt i døren og alternative procedurer mhp. underskrifter
  5. Da mange virksomheder er lukket ned og arbejder hjemmefra, bliver der ikke booket erhvervspakker i samme grad.

Nogle webshops oplever naturligvis ikke fremgangen. Det kan skyldes, at visse produktkategorier ikke er så aktuelle i en tid, hvor vi ikke kan mødes på samme måde, som tidligere. Det er også tænkeligt, at den globale infrastruktur presser import og produktion af varer på verdensplan - og dermed også webshops, der ikke kan importere varer i samme grad.

Hvad bringer fremtiden?

Man kan naturligvis kun spå om fremtiden. Og den kan se komplet anderledes ud i morgen end den gør i dag.

Men vi forventer og spår dog alligevel, at når Danmark og resten af verdenen åbner igen, så vil fordelingen ændrer sig igen. Men de nuværende tendenser vil rodfæste sig. Endnu flere danskere bliver trygge ved at handle online, og endnu flere virksomheder bliver trygge ved at sælge online, afrunder Hung Ho.

Annonce