Onlinehandel behøver ikke betyde store centrallagre og varevogne

90 procent af leveringerne sker til fods eller på cykel.

Flere og flere e-handlere har efterhånden sat bæredygtighed på dagsordenen.

I 2017 pustede Rema 1000 liv i onlineløsningen ”Vigo”, som tog afsæt i en ambitiøs filosofi:

Annonce

”Bevar handlen lokalt, gør e-handel mindre klimabelastende og involver kunderne, så vi hjælper med at skabe lokale fællesskaber”. 

Den helt grundlæggende og simple ide er, at man sagtens kan tage indkøb med for andre, når man alligevel er ude og handle.  Via onlineløsningen og apps bestiller kunder varer – og andre kunder tager så ordren, handler ind og leverer.

I dag kan løsningen fejre tre år på markedet, og runder samtidig 100.000 lokale indkøbere rundt omkring i hele landet.

Udover, at Vigo kommer med motion som sidegevinst, er det også en meget klimavenlig fremgangsmåde.

Hele 60 procent af ordrerne leveres til fods, mens cirka 30 procent sker på cykel og kun cirka 10 procent i bil. Det vidner om en lokal forankring, hvor kunderne handler i den mest nærliggende butik.

Direktør for indkøbs- og udbringningstjenesten, Jesper Bove-Nielsen, har altid troet stærkt på idéen om, at sociale tjenester kan hjælpe os i dagligdagen.

Et er teori og drømme, noget andet er praksis. Og vi er ekstremt overvældede over, hvor mange der er kommet med i vores fællesskab, hvor kunder handler for hinanden. Vores motivation har altid været at gøre det enkelt for vores kunder at give hinanden en hjælpende hånd i en travl hverdag, og at handlen i den lokale butik stadig blev fastholdt – og vi kan konkludere, at kunderne har taget løsningen til sig, siger han i en pressemeddelelse.

Annonce