Onlinesalg af børnetøj giver dødsstødet til fysiske butikker

Der bliver efterhånden længere mellem fysiske butikker, der sælger børnetøj.

Det er nogle hårde år for små, uafhængige børnetøjsbutikker, der én efter én må dreje nøglen om og sige farvel til en plads i gadebilledet. I stedet er salget gået online samt flyttet ud i de større kædebutikker.

Annonce

- En stor del af de små butikker forsvinder i øjeblikket. Børnefamilier, som typisk har en travl hverdag, vil gerne shoppe på nettet i stedet for at bruge tid på at gå i butikker, udtaler direktør i brancheforeningen Dansk Mode og Textil, Michael Hillmose til DR P4 Midt & Vest.

Det er en udvikling, som de store producenter af børnetøj også mærker. Eksempelvis har Brands4Kids i Herning mistet 200 fysiske butikker som kunder på bare fire år.

De fysiske butikker har en stor udfordring i at tjene penge nok, idet nethandlen kan tilbyde et langt større udvalg og sende varer ud over hele landet for forholdsvis få penge.

Direktør Michael Hillmose mener endvidere, at den aktuelle udvikling inden for børnetøjsbranchen udelukkende er en smagsprøve på, hvad man kan forvente på voksentøjsmarkedet i fremtiden.

- Vi vil se færre små uafhængige butikker og større webshops, siger han.

Under hver 10. stykke tøj solgt i Danmark er børnetøj.

 

Annonce