Pandora er udfordret på sit globale smykkesalg – CoV medfører uforudset nedgang

Omsætningen er faldet med fire procent. 

Nye tal fra Pandoras årsregnskab er landet, og det ser ud til, at smykkevirksomheden har nogle udfordringer.

Det er nemlig blevet sværere at sælge smykker, på det globale plan, for den danske virksomhed, og det er med til at reducere overskuddet.

Annonce

Regnskabet afslører, at omsætningen sidste år er faldet med fire procent til 21,9 milliarder kroner, og derudover er overskuddet efter skat dykket med hele 42 procent til 2,9 milliarder kroner.


En uforudset nedgang

Det fremgår også, at Pandora har haft et faldende salg på tværs af alle de geografiske regioner, og det viser sig, at salget er gået mest tilbage i den asiatiske region.

USA, som står for mere end en femtedel af selskabets omsætning, viser et fald på fem procent i like-for-like-salget – et udtryk for udviklingen af salget i de butikker, der har eksisteret i minimum 12 måneder.

For at rette op på den lettere udfordrende salgssituation, har Pandora tidligere igangsat et program, som skal være med til at mindske kundeflugten fra de mange butikker rundt om i verden.

Men nyligt har selskabet været tvunget til at lukke en del af sine kinesiske butikker på grund af Coronavirusset.

Den finansielle forventning afspejler ikke nogen indvirkning fra coronavirus i Kina. I de seneste uger har coronavirus medført en uforudset nedgang i antallet af kunder i Kina og Hongkong. Med hensyn til, at det er vanskeligt at forudse udviklingen af situationen, kan vi ikke indregne effekten på hele året lige nu, skriver Pandora i regnskabet.

I løbet af indeværende år regner Pandora blandt andet med et fald i sit samlede like-for-like-salg.

Pandora sælger smykker i mere end 100 lande.

Annonce

/ritzau/