Store digitale tiltag driver stærk vækst hos Ikea Danmark

En markant fremgang i onlinesalget stimuleret af en bedre online-oplevelse samt introduktionen af ’Klik & Hent’ og ’Ekspreslevering’. 

På et detailmarked i stor udvikling har Ikea Danmark det seneste år arbejdet med at styrke sin position ved at fokusere på tilgængelighed, bekvemmelighed og bæredygtighed, herunder en bedre indkøbsoplevelse online samt lanceringen af servicerne ’Klik & Hent’ og ’Ekspreslevering.



Den danske forretning vokser stødt i det digitale univers og i alle fem varehuse.

Onlinesalget er vokset med 76 %, hvilket betyder, at Ikea Danmark er det marked i Ikea på globalt plan, der har realiseret den største fremgang online det forgangne år.

– Konkurrencen på det danske detailmarked er spændende og udfordrende. Som virksomhed konkurrerer vi ikke kun med andre kæder; vi konkurrerer også om danskernes opmærksomhed og prioriteringer. Danskerne har en stor interesse for design og indretning, og i snart 50 år har IKEA været en del af danskernes liv derhjemme. Det er vi meget glade for, og det har været en stor fornøjelse, siger Johan Laurell, der i foråret afløste Dennis Balslev på posten som IKEA Danmarks adm. direktør, i en pressemeddelelse.

Dag til dag køkkenlevering

Ikea Danmark har i mange år øget omsætningen år for år, og i det forgangne år har Ikea investeret i, at den fremgang kan fortsætte bl.a. med de nye digitale servicer, der binder online-købet sammen med salg fra varehusene.

Ikea har desuden investeret i et lager i Brøndby, som sammen med det digitale gearskifte har medvirket til at nedbringe leveringspriser og leveringstider, så Ikea i dag kan levere inden for 1-2 dage i hele landet.

– Jeg synes, det er fantastisk, at vi nu er i stand til at levere et køkken fra den ene dag til den anden. Det er enestående i Danmark, men faktisk også, hvis vi kigger ud i den store verden. Vi har rykket os markant på levering og service, og den rejse skal vi fortsætte for at imødekomme danskernes livsstil og nye forbrugsvaner, hvor convenience og digitale løsninger er tæt forbundet, siger Johan Laurell, og fortsætter: Jeg har kun været ansvarlig for IKEA Danmark i et halvt år, men har allerede erfaret, hvor stor og respektindgydende en indsats vores medarbejdere lægger for dagen. IKEAs værdier er stærkt forankret blandt medarbejderne, og jeg er vældig stolt af, hvad vi sammen kan skabe og af den udvikling, vi har været igennem det seneste år.

Johan Laurell afrunder:

– Det bekræfter mig i, at vi har et stærkt afsæt og er fyldt med energi til de kommende års opgaver. Her er vores opgave fortsat at hjælpe de mange danskerne med at skabe et godt liv derhjemme – både når det kommer til personlig stil og smarte boligindretningsløsninger. Vores sortiment bygger altid på indsigter, så vi er relevante og tilpasser os den udvikling, vi ser i forhold til, hvordan folk bor i dag og i fremtiden. Det kommer til at kræve en ekstraordinær indsats af os de kommende år, og det vil kræve nye kompetencer og nye måder at arbejde på. For at citere Ingvar Kamprad går vi en vidunderlig fremtid i møde – det meste er nemlig endnu ugjort.

I regnskabsåret 2017/2018, der løber fra den 1. september 2017 til den 31. august 2018, omsatte Ikea for 4,3 mia. kroner mod 4,16 mia. kroner forrige regnskabsperiode.

Det svarer til en omsætningsvækst på 3 procent.

Foto: Johan Laurell, adm. direktør i IKEA Danmark

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest