Too Good To Go relancerer sin webshop

Ehandel.dk har talt med Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, som giver sit bud på, hvorfor konceptet er blevet så populært

Det populære madspildskoncept Too Good To Go sælger overskudsvarer i alle afskygninger. Siden 2016 har man i appen kunnet købe lykkeposer med overskudsvarer fra butikker og restauranter.

Annonce

Efterfølgende er der kommet en fysisk butik, med tilknyttet webshop, som forhandler overskudsvarer, der kommer fra grossister og storproducenter.

Nu er der forandringer at spore. Det er nemlig gået så godt med webshoppen, at den rykker fra butikken til et eksternt lager for at få plads til et endnu større sortiment.

Pakkeemballagen på varerne er produceret af genbrugsmateriale, og virksomheden fokuserer på at gøre leveringen så bæredygtig som muligt.


Det konkrete vinder

Too Good To Go er faldet i rigtig god jord hos forbrugerne.

Men hvorfor er efterspørgslen blevet så høj? Hvad er det konceptet rammer hos danskerne?

- Vi lever i en tid, hvor der bliver større fokus på madspild. Det er ikke kun i forbrugersamfundet, men også på skoler og i institutioner. Danskerne er blevet mere ansvarsbevidste, og derfor rammer et grønt tiltag forbrugerånden lige i brystet, fortæller Heidi Boye.

Hun mener samtidig, at udfordringen er mere håndgribelig:

- Forskellen på det her koncept, sammenlignet med andre store klimatematikker, er det konkrete. Madspild er konkret, og derfor bliver det nemmere for danskerne at relatere til. Et eksempel på noget, der ikke er lige så hverdagsnært, er CO2-udledning. Det er enormt komplekst for mange, men når man kan mindske det ved at skære ned på sit madspild, bliver det pludselig en håndgribelig løsning.

Annonce

Partnere, ikke konkurrenter

Too Good To Go’s relancering kommer i kølvandet af, at mange forbrugere har vist interesse for platformen. Og så skal man vel følge med markedet?

- Helt sikkert. Mange af vores retailpartnere står med madvarer, som enten er ved at udløbe eller har fået en forkert etikette på. Nu har vi bedre mulighed for at hjælpe dem med at sikre, at disse overskudsvarer havner hos forbrugerne i stedet for i skraldespanden. Så længe, vi ser, at vi kan gøre en forskel, og forbrugerne også viser engagement, bliver vi ved med at udvide, siger Heidi Boye.

På det danske marked har konceptet få ”konkurrenter” – et ord, som Heidi Boye faktisk ikke er særlig glad for at bruge.

- Vores eksistensberettigelse er at redde mad. I den forbindelse arbejder vi bl.a. tæt sammen med Fødevarebanken. Vi sidder endvidere i mange nævn, råd og netværksgrupper, fordi vi har en stærk mission. Alle dem, der har et lignende mål, arbejder vi sammen med. Vi kalder dem ”partnere”.

Fremtiden er ikke langt væk, og visionen står klart som blæk.

- Vores mål er naturligvis at mindske madspild i forbrugerleddet, som er vores største indsatsområde lige nu. Vi har en ambition om at redde 20 millioner måltider i indeværende år. Det kæmper vi bravt for at nå, afrunder Heidi Boye.

Den nye webshop gik i luften i mandags, og siden er allerede velbesøgt.