”Vi anerkender, at være en del af problemet – vi vil også være en del af løsningen”

Mulighed for at påvirke hele branchen. 

I samarbejde med ni nordiske brands introducerer Zalando en ny, bæredygtig kollektion under navnet: ”Small steps. Big impact by Zalando”.

Den nye kollektion tæller 70 forskellige styles, hvor der er blevet lagt vægt på mindre ressourcekrævende produktion, bedre materialer samt bedre sociale vilkår for producenter og leverandører.

Annonce

Med vores mere end 29 millioner aktive kunder i 17 lande og over 2.000 brands har vi som platform mulighed for at påvirke efterspørgslen og udbuddet af bæredygtig mode. Det gør os i stand til at være med til at skubbe modeindustrien i den rigtige retning hver eneste dag, siger David Hejgaard, kommerciel direktør for Norden hos Zalando.

Samarbejdet følger annonceringen af virksomhedens nye bæredygtighedsstrategi kaldet ‘do.MORE’, som blev lanceret i oktober 2019.

Zalando erkender at være en del af problemet, men vil med do.MORE også være en del af løsningen, skriver virkomheden i en pressemeddelelse.

Jeg har bedt David Hejgaard uddybe. Hvad menes der helt præcis, når I skriver, at I erkender at være "en del af problemet”?

Vi ønsker, at Zalando skal blive mere bæredygtig som virksomhed, og det handler ikke kun om at få en konkurrencefordel. Vi er klar over, at vi har muligheden for at påvirke hele vores branche til at gøre mere og blive bedre. Vores globale samfund står over for bæredygtighedsspørgsmål, som ikke kan ignoreres, og planeten lider under påvirkningen af klimaændringer og en uholdbar brug af ressourcer. Vi ved, at vi har været en del af problemet.

Han tilføjer:

Nu vil vi være en del af løsningen. Vi tror på, at Zalando kan spille en vigtig rolle i at tackle disse grundlæggende bæredygtighedsudfordringer. Vores størrelse og teknologi hjælper os med at tage føringen med at opbygge de relationer og samarbejder, der er nødvendige for at transformere branchen. At forbedre vores egen forretning er en del af det, men vi vil gerne arbejde på tværs af værdikæden. Vi mener, vi har en mulighed for at have en positiv indflydelse på, hvordan brandpartnere fremstiller og sourcer deres produkter, og hvordan kunderne køber og plejer dem.

Det nye do.MORE-koncept skal altså højne den etiske fornemmelse, forhåbentlig give et ordentligt spark til klimabelastningen og samtidig skabe præcedens for en transformativ, med henblik på bæredygtige løsninger, fremtid inden for modeindustrien.

Annonce

Der er seks helt konkrete mål med tiltaget, som kan inddeles i tre områder. David Hejgaard fortæller om alle seks herunder, og hvordan de løbende bliver realiseret.


De hellige mål med do.MORE

1) "Det hele starter med at tage stilling til de vigtigste spørgsmål i dag - klimaændringer, ressourceforbrug og omtanke for arbejdsstyrken. Vi er i gang med at ”raise the bar”. Vi arbejder først på vores egen virksomhed og bringer så vores brandpartnere med på rejsen.

Hvordan?

  • Siden d. 30. oktober 2019 har vores egen drift og leveringer og returneringer været CO2-neutrale. I år sætter vi science based targets.
  • Frem imod 2023 arbejder vi på at designe vores emballage med det mål at minimere affald, holde materialer i brug længere og helt specifikt vil vi udfase engangsplast.
  • I 2023 har vi kontinuerligt øget vores etiske standarder og arbejder kun med partnere, der er på linje med dem.

2) Vi vil inspirere vores kunder og gøre det nemt for vores kunder at shoppe de brands, de vil - store og små - bæredygtigt. Vi vil sikre, at vores kunder har det udvalg og den information, de leder efter, samlet på ét sted.

Hvordan?

  • I 2023 vil vi generere 20 procent af vores GMV med mere bæredygtige produkter.

3) Endelig ønsker vi at være med til at forme modebranchens fremtid. Vi eksperimenterer og samarbejder på tværs af branchen for at skabe et cirkulært modesystem. Vi vil sørge for, at vores arbejdsstyrke har de færdigheder, de har brug for for at trives i en verden, der ændrer sig hurtigt.

Hvordan?

  • Målet er, at vi i 2023 anvender principperne for cirkularitet og forlænger levetiden for mindst 50 millioner modeprodukter.
  • Inden 2023 har vi støttet 10.000 mennesker i arbejdsstyrken ved at tilbyde kvalificeringsmuligheder, der matcher fremtidige arbejdskrav."

Small steps. Big impact by Zalando er udviklet af udvalgte mærker: Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Filippa K, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, House of Dagmar, Libertine Libertine og Won Hundred. I dag har Zalando over 450.000 produkter på sin hjemmeside, hvoraf mere end 20.000 er bæredygtige.