Vil fysiske butikker overleve kampen mod de frembrusende netbutikker?

Christian Schreiber, Retail Director hos Boozt, og Niels Ralund, Direktør hos FDIH, giver deres besyv med.

Christian Schreiber, Retail Director hos Boozt, sår ingen tvivl om, at de fysiske butikker ikke vil være at finde på fremtidens handelsmarked.



– Intet slår den nærværende ekspedient, der vil hjælpe kunden, siger han til sn.dk.

Tirsdag den 6. november er han den ene part, når Høje-Taastrup Erhvervsforum sammen med City2 og Høje-Taastrup Kommune, inviterer til morgenmøde med dagens tema: Hvordan overlever den fysiske butik i en digital fremtid?

Den anden part til mødet er Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

Christian Schreiber slår fast, at netbutikkerne har brug for assistance i form af sanseverdenen. Derfor har de fysiske butikker gode muligheder fremadrettet, men antallet kommer formentlig til at blive reduceret:

– Boozt.com har indset, at deres netbutik ikke kan stå alene. Der skal også være et sted, hvor kunderne kan se, mærke og prøve varerne, hvad enten det er tøj, sko eller parfume. Derfor er der også en fremtid for de fysiske butikker. Måske ikke så mange som i dag, siger Christian Schreiber.

Han fortsætter:

– Jeg må erkende, at vi i de fysiske butikker nok har sovet i timen, fordi vi for 10-12 år siden ikke oplevede konkurrence fra internettet. Og da de første online-butikker dukkede op, sagde vi til os selv, at folk ikke kommer til at købe tøj eller mad på nettet. Det var også ud fra den holdning, at Blockbuster i sin tid sagde nej tak til at købe Netflix. Som retailchef har han fået indsigt i, hvordan en netbutik som boozt.com tænker, og det har givet ham nye øjne på de fysiske butikker og de muligheder, de har.

Tidligere på året kunne man faktisk også læse i en undersøgelse foretaget af PwC Danmark, at shopping i de fysiske butikker mærker en forsat stigning.

For fjerde år i træk var antallet af forbrugere, der handler i fysiske butikker på ugentlig basis, steget. I år, 2018, steg antallet med 3 procent og lyder nu på i alt 44 procent. Det skrev PwC i en pressemeddelelse.

Men hvad er det helt præcis, de fysiske butikker kan byde ind med?

– De kan helt klart noget, som nettet ikke kan. Mit udgangspunkt som butiksdrivende er, at du ikke behøver at være online, men du skal være fysisk til stede. Vil du overleve som købmand, er det ikke nok, at du laver en hjemmeside. Du skal have nogle nærværende medarbejdere, der vil hjælpe kunden. Det er måden at overleve på i den digitale fremtid, siger Christian Schreiber.

Direktør hos FDIH, Niels Ralund, mener også, at der er grobund for sameksistens:

– Jeg ser bestemt ikke e-handlen og den fysiske handel som fjender. For os hænger det sammen, og vi ser da også, at flere og flere traditionelle netbutikker åbner fysiske butikker, mens de fysiske butikker også kommer på nettet. Når det er sagt, så vil jeg dog bemærke, at de fysiske butikker har nogle udfordringer, og de bliver ikke mindre. Jeg tvivler på, at alle de butikker, der findes i dag, når at blive generationsskiftet. Mange er presset af forbrugernes nye indkøbsvaner, og det pres bliver kun større, når en aktør som Amazon på et tidspunkt åbner en dansk netbutik, siger Niels Ralund.

Kilde: Sn.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest