WhiteAway: Der er potentiale til over 100 Tretti-butikker i Sverige

Lægger ud med en håndfuld svenske byer

I 2016 opkøbte WhiteAway sin største konkurrent, den svenske virksomhed Tretti, som sidenhen blev omdannet til en markedsplads. I den forbindelse faldt omsætningen kraftigt.

Annonce
Annonce

Den nye markedsplads-ordning betyder, at de varer, der sælges på Tretti, faktisk sælges af det danske moderselskab. Eftersom varerne desuden bliver sendt fra WhiteAways centrallager i Aarhus, slipper virksomheden også for kemikalieskatten, der kritiseres af svenske e-detailhandlere.

– Da vi købte Tretti, havde virksomheden et lager i Jordbro uden for Stockholm, men vi besluttede at lukke det, fordi det var mere effektivt kun at have ét lager. Det har intet at gøre med kemikalieskatten, da beslutningen blev truffet inden kemikalieskatten blev indført. Det betyder, at vi har lidt dyrere logistik, når vi sender til Sverige, men vi betaler ikke kemikalieskat. Det kommer vi derimod til at gøre, når vi åbner butikker i Sverige, siger bestyrelsesformand for WhiteAway Group, Johannes Gadsbøll, til Ehandel.

”Nogle gange går det ikke så hurtigt, som man ønsker”

WhiteAway, der driver en række fysiske butikker i Danmark og Norge, meddelte allerede ved overtagelsen af ​​Tretti, at der også var planer om at ekspandere fysisk i Sverige.

Er det stadig aktuelt?

– Ja, det er stadig aktuelt. Nogle gange går tingene ikke så hurtigt, som man kunne have ønsket, og vi har haft andre områder, der har krævet energi.

Præcis som mange andre omnichannel-aktører har WhiteAway bemærket, at fysiske butikker driver trafik til e-handlen og vice versa. I både Danmark og Norge arbejder WhiteAway med en franchisemodel, når det gælder etablering af butikker, og nu er planen at finde den rigtige partner til det svenske marked.

– Det er svært for danske virksomheder at drive butikker i Sverige og vice versa. Vi vil ikke kopiere vores nuværende setup og bruge det i et nyt land. For os er det vigtigt, at vi samarbejder med nogen, der har forståelse for det lokale marked, siger Johannes Gadsbøll og fortsætter: Vi fokuserer udelukkende på hvidevarer og vil gerne have kompetencer omkring de varer, vi sælger. Derfor bruger vi meget tid på at træne vores kundeservice, og det er det samme med vores butikker. Vi vil have, at de skal være som butikkerne i gamle dage, hvor personalet var specialister i de varer, de solgte, men at vi nu også kombinerer det med en stærk webshop.

Åbner måske i år

På længere sigt mener Johannes Gadsbøll, at der er potentiale for mindst hundrede Tretti-butikker i Sverige, men virksomheden vil starte med nogle få butikker for at sikre sig, at konceptet fungerer. Præcis hvor de kommer til at ligge, er endnu uklart, men WhiteAway går efter byer af en "rimelig størrelse".

Annonce
Annonce

Hvornår kan det blive aktuelt at åbne de første butikker?

Jeg kan ikke sige det nøjagtigt, men jeg vil tro, det bliver mod slutningen af ​​2019 eller i hvert fald i 2020.

Selvom Tretti nu fungerer som en markedsplads, er det i øjeblikket kun koncernen selv, som benytter sig af den. Johannes Gadsbøll fortæller, at WhiteAway gerne vil etablere en platform i stil med det, som CDON f.eks. tilbyder, men at de også er ydmyge, fordi en sådan satsning kræver en del arbejde.

Når det er sagt, er virksomheder, der vil sælge hos Tretti, velkomne til at lade høre fra sig, siger han.

– Vi er åbne for at tage andre butikker ind, men i så fald skal de supplere vores sortiment. Det behøver ikke kun være hvidevarer, men det skal være noget, der ligger inden for det samme univers som det, vi gør. Der skal være en naturlig kobling og en merværdi for kunden, siger Johannes Gadsbøll.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!