Danmark halter bagefter: Hvordan skal vi blive bedre til e-eksport?

Danske virksomheder ved for lidt om websalg til udlandet, mener branchedirektør for Dansk Industri, Annette Falberg. 

De facto foregår mere og mere handel over nettet, og det er en udvikling, som Danmark skal være rustet til.

Annonce

Branchedirektør for Dansk Industri Handel, Annette Falberg opfordrer derfor danske virksomheder til at lægge flere kræfter i eksport via nethandel og udbyde varer dér, hvor kunderne befinder sig.

- Vi ved, at indkøberne rundt omkring i Europa og også i Danmark har mest lyst til at købe varer på nettet. Man skal se dem som forbrugere, der er på job. Det vil sige, at hvis vores virksomheder ikke sælger deres produkter på nettet, bliver de ikke fundet, og så får de ikke ordren, forklarer Annette Falberg til Fyens.dk.

Kun to procent af de danske virksomheders omsætning kommer fra nethandel til udlandet i 2017, med samme niveau i 2016 – det viser tal fra Danmarks Statistik.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Men hvad er årsagen til de lave niveauer?

Der er flere grunde til, at Danmark ikke kan følge med på e-eksport-området, mener Annette Falberg:

- Det er en omsiggribende ting at etablere en webshop til eksport, fordi man skal være opmærksom på jura, på hvilken logistikpartner, man skal vælge, på betalingsformidling og om der er nogle specielle kulturer. Så én af udfordringerne handler om ressourcer og økonomi til at gå ud og lave et nyt website.

Hun fortsætter:

- Hvis man har en webshop i forvejen, skal man ikke starte helt forfra, når man skal ud til et nyt land, men der er dog nogle ting, man skal være opmærksom på.

Annonce

Hvad med markedspladserne?

Nogle danske virksomheder vælger også at sælge sine produkter på en online markedsplads, frem for at etablere egen webshop. Men langt de fleste danske netbutikker er forbeholdne, og har ikke taget stilling til muligheden for salg på de store e-platforme.

- Vi har lavet en analyse, der viser, at 50 procent af de adspurgte ikke har taget stilling til, hvad de skal mene om online markedspladser, og om det er noget, de har lyst til at prøve. Det tolker vi som om, de mangler viden og indsigt. Uanset om det handler om at etablere en webshop eller at sælge via en online markedsplads, tyder det på, at virksomhederne mangler viden og ressourcer, udtaler Annette Falberg.

Men det kan man lave om på, og for nylig har regeringen bevilget penge til et nyt e-handelscenter, som skal hjælpe de danske virksomheder på vej med eksporten.

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

Individuel rådgivning skal fastholde eksport

I branchedirektørens optik er der i høj grad brug for rådgivning.

- Det nye e-handelscenter, som bliver etableret nu, kan være en stor hjælp for virksomhederne, fordi de kan få individuel rådgivning. For det er det, der skal til, De fleste virksomheder ved lidt om, hvad de gerne vil, de kender deres produkt, og mange gange kender de også markederne, men de mangler det sidste step for at komme ud over grænserne. Det kan individuel rådgivning hjælpe dem med, forklarer hun.

Det er derfor helt essentielt, at de danske virksomheder tager hårdere fat om eksport via nethandel.

- Man skal se det i den kontekst, at mere og mere handel bliver digital, og så skal vores eksportvirksomheder også blive mere digitale, og det er kun for at kunne fastholde den eksport, vi har i dag, afrunder Annette Falberg.

Kilde: Fyens.dk

 

Foto: DI Handel