Danske retailere er sløve på omnichannel

Mister kunder til udenlandske webshops



De udenlandske webshops har allerede vist sig populære i det danske købslandskab. Udlandet har nemlig sat sig på top 5 over de netbutikker, hvor danskerne lægger deres penge.

LÆS OGSÅ: Giganterne hersker: Danskernes top 5 er udenlandske netbutikker

Men hvor er det, de danske retailere “fejler” – er der noget, de kan gøre bedre?

En ny undersøgelse fra Impact viser, at danske webshops er mindre kompetente til at kunne indfri kundernes forventninger, når det kommer til omni channel-løsninger.

I hvert fald sammenlignet med de udenlandske konkurrenter.

Så hvis de danske retailere ikke skal miste kunder til udlandets store platforme, som Zalando, Wish og Amazon, så skal de blive bedre til at indfri kundernes forventninger – det skal de i hvert fald, hvis man spørger Kasper Holst, der er CEO hos konsulenthuset Impact.

– Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele, så er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omni channel-indsats, siger han i en pressemeddelelse.


Oplagte vækstmuligheder bliver ignoreret

I den nye undersøgelse fremgår det, at der ligger en del arbejde foran danske retailere, hvis de vil være med i kampen om kunderne.

Ud af 11 adspurgte, med en mulig score på 100, ligger de danske webshops i gennemsnit 35.

Det er blandt andet ting, som at modtage en kvittering e-mail, levering til døren samme dag, som bestillingen er gennemført samt online information om lagerstatus, som kunderne i højere grad efterspørger.

Det er uheldigvis også ting, som de fleste danske retailere ikke kan prale af at være specielt gode til.

Kun 38 procent af de adspurgte retailere giver kunderne adgang til en oversigt over lagerstatus – dette på trods af, at hele 70 procent af forbrugere synes, at det er et vigtigt kriterie (FDIH).

Ifølge Kasper Holst bliver oplagte vækstmuligheder negligeret af de danske virksomheder, ved ikke at prioritere omni channel højt nok.

– Danskerne er generelt ikke gode til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening, og giver kunderne en dårligere købsoplevelse,” siger han og fastslår, at de danske retailere bør kigge mere efter digitale muligheder for at give kunderne en bedre købsoplevelse.

Du kan læse rapporten om omni channel fra Impact her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest